Politică
Boc: „Drulă ne-a scos centura metropolitană din PNRR! E direct răspunzător” / Drulă: „E o administrație incapabilă care caută țapi ispășitori”
Primarul Emil Boc dă vina pe Cătălin Drulă pentru că centura metropolitană întârzie, fiindcă „ne-a scos centura din PNRR”, în timp ce deputatul USR susține că administrația de la Cluj este „incapabilă” și caută țapi ispășitori.
Replici privind centura metropolitană a Clujului între Emil Boc și Cătălin Drulă / Foto 1: Facebook - Cătălin Drulă; Foto 2 - Facebook - Municipiul Cluj-Napoca
Primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, a vorbit într-o emisiune radio, vineri, despre centura metropolitană și stadiul acesteia.
Edilul susține că din cauza acestui subiect este „extrem de supărat” pe deputatul USR Cătălin Drulă, fiindcă acesta „ne-a scos centura metropolitană din PNRR”, întârziind proiectul. El spune că dacă acest lucru nu s-ar fi întâmplat, centura ar fi ajuns într-un stadiu avansat ca în cazul proiectului metroului:
„Noi ne facem datoria și ne ducem cu proiectele la nivelul guvernamental. Acei bani sunt de la nivel guvernamental, cei care țin de centură metropolitană. Trebuie aviz de la Consiliul Județean și avizul de mediu, după care pleacă în «furcile caudine» ale Ministerului, să se aprobe la nivel ministerial, prima dată la Transporturi, și hotărârea de guvern și, evident, managerierea efectivă este a Guvernului. Evident că sunt extrem de supărat pe USR Drulă care ne-a scos centura metropolitană din PNRR, pentru că dacă nu scotea această centură era exact ca metroul, într-o fază extrem de avansată, pentru că acele proiecte se prioritizau în manieră absolută, de toate nivelele. Atunci ar fi ajuns ca metroul, în fază de licitație.
L-a scos domnul Drulă, șansa de a avea decongestionat traficul din Cluj cu mulți ani mai devreme. Este bine să știe fiecare clujean! Bode și Boloș au pus centura metropolitană în PNRR, iar domnul Drulă ne-au scos-o afară din PNRR și să știe bine ce a făcut USR-ul din această perspectivă”, a spus Emil Boc.
Boc spune că Drulă e direct răspunzător că „nu avem centură metropolitană”
Întrebat de către moderator dacă ar fi trebuit scos metroul în schimb, Emil Boc a spus clar că nu era posibil pentru că acel proiect se „califică absolut” și UE îl finanțează cu prioritate.
În schimb, edilul spune că s-ar fi bucurat ca și centura să fie în aceeași situație și spune că cei de la USR sunt „direct răspunzători politic în fața clujenilor” pentru că stau mult timp în trafic:
„Metroul se califica absolut, obligatoriu, pentru că se califică pe dimensiunea verde-nepoluantă și este obligatoriu să cheltuiești o anumită sumă de bani din PNRR pentru proiecte care au dimensiune nepoluantă. Era obligatoriu! De aceea am început proiectul de metrou, știind că Uniunea Europeană va finanța cu prioritate aceste proiecte verzi, nepoluante, și care scot traficul de mașini din centrele orașelor. Știam! De aceea am pornit cu acest proiect.
M-aș fi bucurat să fi fost și centura în asemenea situație (a metroului) și asta este bine să știe USR-ul atunci când mai invocă diverse lucruri, să se uite în propria ogradă! Pentru că sunt direct răspunzători politic în fața clujenilor pentru faptul că stăm în trafic și nu avem centura metropolitană. O spun cu maximă responsabilitate. Nu o spun altfel, decât cu adevărul și realitatea pe care o știm cu toții”, a adăugat Boc.
Primarul a făcut acuzații similare și în urmă cu o zi, tot într-o emisiune radio.
Drulă: „O administrație incapabilă care caută țapi ispășitori”
La scurt timp, vineri, deputatul Cătălin Drulă i-a dat replica primarului Emil Boc pe pagina de Facebook. Acesta a scris un mesaj în care spune că administrație de la Cluj este „incapabilă” și „caută țapi ispășitori”.
Fostul ministru al Transporturilor spune, în același timp, că Boc a preluat proiectul „în propria ogradă” și că nu a reușit să-l ducă mai departe:
„Centura metropolitană Cluj: despre un proiect extrem de întârziat și o administrație incapabilă care caută țapi ispășitori. De 5 ani domnul Emil Boc a preluat în propria ogradă acest proiect și nu a reușit până azi să finalizeze nici măcar studiul de fezabilitate. Faptele sunt foarte clare și nu mint:
- în 2017 primăria clujeană a preluat de la Compania de drumuri proiectul centurii metropolitane Cluj, asumându-și că va realiza cel puțin studiul de fezabilitate;
- în 2018 s-a semnat contractul pentru acest studiu de fezabilitate. Termen de realizare: 12 luni.
Au trecut 4 ani de la semnarea acelui contract și încă nu este aprobat studiul de fezabilitate. Nu există acord de mediu. Nu sunt făcute exproprieri. Și, evident, nu e lansată licitația de lucrări.
Iar domnul Boc nu ne explică de ce proiectul este atât de intârziat, ci aruncă cu acuze spre vinovați imaginari. În 2021, împreună cu echipa mea de la Ministerul Transporturilor, am discutat în mod repetat cu proiectanții centurii Cluj, i-am invitat la compania de drumuri pentru a bate în cuie soluțiile tehnice, iar specialiștii din CNAIR au mers la Cluj pentru a accelera aceste etape”, a spus Cătălin Drulă.
Drulă: „Nu puteam să argumentez pentru acel proiect”
În continuare, Drulă a spus că și-ar fi dorit ca proiectul centurii metropolitane să fie mult mai avansat, dar susține că au existat cerințe clare de la Comisia Europeană și avându-le în vedere nu a putut să garanteze pentru centură:
„Mi-aș fi dorit din toată inima ca acest proiect major pentru Cluj în valoare de 800 de milioane de euro să fie mult mai avansat și să poată fi inclus pentru finanțare europeană prin PNRR. Însă cerințele Comisiei Europene au fost extrem de clare: proiectele trebuie finalizate cel târziu în 2026. Nu puteam să argumentez că un proiect pentru care doar studiile durează 4 ani va fi licitat și construit în următorii 4 ani.
Finalizarea PNRR a fost un proces extrem de complex, cu mii de ore de muncă cu un rezultat pe care mi l-am dorit 100% profesionist și nu populist. Iar Clujul pot spune că este printre cele mai bine finanțate zone din România prin PNRR: Autostrada A3 Transilvania Cluj Napoca - Zalău, modernizarea magistralei de cale ferate Cluj Napoca - Oradea, metroul M1 din Cluj sau lucrări de ridicare de restricții de viteză pe magistralele feroviare Cluj Napoca - Dej - Baia Mare/Beclean, Cluj Napoca - Teiuș.
Am găsit la vremea respectivă și soluția corectă de finanțare pentru centura Cluj: fonduri structurale «clasice», Programul Operațional Transport 2022-2030. Domnul Boc știe asta pentru că i-am comunicat direct la vremea respectivă și mi-a dat dreptate că este soluția corectă. În schimb, de la o vreme s-a apucat să îmi menționeze numele obsesiv și să arunce cu vina imaginară spre PNRR. Domnule primar, mai bine apucați-vă de treabă, că proiectele de infrastructură se fac cu muncă și seriozitate, nu cu gargară și populism”, a dat replică fostul ministru.
CITEȘTE ȘI: