Sănătate

Sute de specii de ciuperci și bacterii care ne pot infecta sunt în aer, la altitudini mari. Printre acestea, bacterii rezistente la antibiotice.

O descoperire recentă a oamenilor de știință ridică noi întrebări despre răspândirea bacteriilor rezistente la antibiotice și a altor microorganisme potențial periculoase.

Bacterii și ciuperci potențial patogene, inclusiv unele rezistente la antibiotice, pot călători mii de kilometri prin atmosferă la altitudini de 3.000 de metri. Foto: pexels.com Bacterii și ciuperci potențial patogene, inclusiv unele rezistente la antibiotice, pot călători mii de kilometri prin atmosferă la altitudini de 3.000 de metri. Foto: pexels.com

Cercetătorii au identificat sute de specii de bacterii și ciuperci care „călătoresc” la altitudini mari, purtate de vânturile puternice.

Studiul, publicat în revista PNAS, a fost condus de Xavier Rodó, ecologist la Institutul pentru Sănătate Globală din Barcelona. Echipa sa a făcut o serie de zboruri la 3.000 de metri deasupra Japoniei, adunând probe de aer prin intermediul unor filtre speciale montate pe un avion Cessna.

Microorganisme găsite la 3.000 de metri altitudine

Rezultatele au fost surprinzătoare. Peste 300 de specii de bacterii și 260 de specii de ciuperci au fost găsite în probele de aer. Aproximativ 30-40% dintre aceste microorganisme sunt potențial patogene pentru oameni. Printre bacteriile descoperite se numără E. coli, Staphylococcus saprophyticus și Clostridium difficile, cunoscute pentru dezvoltarea rezistenței la antibiotice.

Importanța descoperirii constă în demonstrarea faptului că microorganismele pot „călători” pe distanțe foarte lungi prin intermediul curenților atmosferici. Unele dintre bacteriile și ciupercile identificate au parcurs peste 2.000 de kilometri, provenind din nord-vestul Chinei.