Sănătate

Criză în sistemul medical! Medicii din Cluj sunt forțați să valideze serviciile noaptea.

Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) folosit în sistemul medical este nefuncţional, iar medicii de familie din Cluj reclamă afectarea serviciilor oferite pacienţilor.

Sistemul informatic al CNAS e nefuncțional. Medicii de familie din Cluj: „Sunt afectate serviciile oferite pacienţilor”|Foto: pexels.com Sistemul informatic al CNAS e nefuncțional. Medicii de familie din Cluj: „Sunt afectate serviciile oferite pacienţilor”|Foto: pexels.com

 

 


În urmă cu un an, în februarie 2024, medicii de familie din Cluj semnalau funcționarea deficitară a platformei informatice din sistemul de asigurări de sănătate. Atunci, pacienții erau nevoiți să bată drumuri la CAS Cluj pentru a obține adeverință de asigurat.

CITEȘTE ȘI: 
Medicii de familie din Cluj, despre proasta funcționare a platformei informatice. „Ratele de erori depășesc 90%. După 10 ani de sincope, nu s-au luat măsuri eficiente de remediere a situației”.

Situația se repetă dramatic și afectează serviciile medicale oferite pacienților.


„Incapacitatea CNAS de a pune la dispoziția furnizorilor de servicii medicale un sistem informatic funcțional are efecte negative în sistemul de sănătate”, semnalează Patronatul medicilor de familie din Cluj printr-un mesaj publicat pe pagina de Facebook

„CNAS umilește medicii și pacienții din România”

Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) folosit în sistemul medical nu funcţionează din nou, iar medicii reclamă afectarea serviciilor oferite pacienţilor şi timpi mari de aşteptare în cabinete şi farmacii.


„Sistemul informatic unic integrat al CNAS, offline din nou. SIUI-ul, sistemul informatic al CNAS, a început să meargă tot mai greu în ultimele săptămâni, iar de la 1 februarie a mers așa de prost incât CNAS a fost nevoită să recunoască oficial că sistemul este offline. Sistemul a ajuns la rate de erori de până la 100% pe anumite intervale orare din timpul zilei”, semnalează medicii de familie clujeni. 

Astfel sunt afectate o serie de servicii oferite pacienților:


*Nu se poate verifica în platforma CNAS dacă pacientul are sau nu card de sănătate emis (în cazul în care pacientul se prezintă fără card), și astfel nu se pot acorda servicii medicale în relație cu CAS. 
*Nu se poate verifica dacă un pacient e asigurat sau nu (dacă pacientul tocmai ce a făcut demersuri pentru a fi asigurat). Astfel nu se pot acorda servicii medicale în relație cu CAS, iar pacientul este pus pe drumuri la sediul CAS Cluj pentru a primi o adeverință care să ateste starea de asigurat, însă și angajații CAS Cluj folosesc același sistem informatic nefuncțional.
*Nu se pot elibera rețete electronice online, ceea ce înseamnă că, în cazul rețetelor pe 60 sau 90 de zile, medicamentele nu pot fi eliberate fracționat din farmacie pe câte 30 de zile, ci trebuie cumpărate toate odată. 
*Nu se pot valida serviciile medicale efectuate.
*Nu se pot trimite raportările aferente activității lunii ianuarie, nu se pot descărca deconturile, nu se pot trimite facturile.
*Nu se pot debloca/activa cardurile de sănătate și astfel nu se pot acorda servicii medicale.
*Nu se pot genera serii și numere noi de rețete electronice blocând astfel o mare parte din activitatea cabinetelor.

Potrivit medicilor de familie clujeni, serviciile oferite pacienților trebuie validate noaptea de către medici.


„De ani de zile auzim că «se va repara», «se va face», «se va planifica», «se va schimba». Până atunci, CNAS nu face decât să umilească medicii și pacienții din România”, se arată în mesajul publicat de Patronatul medicilor de familie din Cluj.

Pacienții, nevoiți să aștepte mai mult timp în cabinete și farmacii

Patronatul Medicilor Specialişti cu Practică Independentă solicită autorităţilor competente să ia măsuri urgente pentru remedierea problemei şi să ofere soluţii alternative pentru a asigura continuitatea actului medical fără penalizări pentru furnizorii de servicii medicale şi pacienţi.

Medicii fac apel la pacienţi, dacă au nevoie de servicii medicale să se prezinte cu documentele necesare (card de sănătate, reţete anterioare, adeverinţe de asigurat etc.).

„Eliberăm reţetele off-line şi vă solicităm înţelegere referitor la timpii de ridicare a acestora. Vă solicităm înţelegere referitor la timpii de aşteptare în cabinetele medicale din cauza duratei mari de semnare şi validare a consultaţiilor şi serviciilor medicale. Solicităm farmaciile să ajute pacienţii în eliberarea prescripţiilor medicale în sistem off-line urmând ca, în conformitate cu procedurile legale, să fie validate ulterior”, au mai transmis medicii.

Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

CITEȘTE ȘI:

Medicii de familie din Cluj acuză proasta funcționare a platformei informatice. „Profundă lipsă de respect față de pacienții din România”

Ultimele Stiri
abonare newsletter