Sănătate

La Spitalul Judeţean Cluj, diabetul nu este o urgenţă

Pentru medicii Spitalului Judeţean de Urgenţă Cluj, diabetul nu constituie o urgenţă şi poţi muri cu zile aşteptând să ţi se verifice calitatea de asigurat. Ce a păţit un clujean care a intrat pe mâna Secţiei Clinice Diabet?

Unui clujean i s-a refuzat internarea în spital pentru un motiv halucinant: nu avea emis card de sănătate.

Pe site-ul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate se menţionează clar că “asiguraţii cărora nu li s-a emis (tipărit) cardul de sănătate pot beneficia de servicii medicale fără prezentarea acestui document, în baza calităţii de asigurat”, dar pentru unii medici birocraţia este mai tare decât Codul lui Hipocrate.


Alin Cioana (40 de ani) are diabet de 5 ani. Recent întors din străinătate după o absenţă de 17 ani, a simţit pe propria piele ce înseamnă să te loveşti de birocraţia din România.

Fără insulină timp de 6 luni

Dependent de insulină, timp de şase luni de zile nu şi-a putut procura medicamentul esenţial pentru supravieţuire, din cauză că instituţiile din România nu au făcut niciun demers pentru a intra în posesia actelor necesare înscrierii la un doctor de familie.


“Mi-a fost foarte greu să-mi obţin actele să mă înscris la doctorul de familie. Mă tot pasau între instituţii. Spuneau că nu mi-au ajuns actele din Anglia, dar nimeni nu făcea demersuri să vină. Eu am sunat acolo, dar mi s-a spus că eu nu pot primi acele documente, ci doar de la instituţie la instituţie şi m-au ţinut 6 luni, 6 luni a durat până am obţinut toate actele din Anglia să pot fi asigurat aici, în România, eu dependent de insulină. Şase luni nu am putut să procur insulină de niciunde. Într-un final, am reuşit să obţin adeverinţa să mă pot înscrie la medicul de familie, de la medicul de familie am reuşit să obţin trimitere să mă înscriu la medicul diabetolog şi lucrurile au intrat într-un ritm normal. După un rând de analize să se vadă de starea mea de sănătate, de unde plecăm, să ştie şi doctorul care se ocupă de mine, a decis (n.red. doctorul diabetolog) să mă trimită la internare”, îşi începe bărbatul povestea.

Pasat între spital şi CAS

Cu biletul  de internare şi cu toate documentele care atestau calitatea lui de asigurat şi cu faptul că este la zi cu toate contribuţiile, la sfârşitul lunii noiembrie s-a prezentat la Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Cluj - secţia diabet zaharat.


“La internare, m-am prezentat, dar când am intrat în spitalul de diabet reacţia mea a fost că eu nu vreau să mă internez. Tot întrebam de o doctoriţă la care trebuia să mă internez, Iancu Silvia. Tot îmi spuneau asistentele că «stai că vine, stai că vine». Programarea era între 8.00 - 8.15, a venit numai pe la 9.00. Între timp, le-am povestit altor doctori despre starea mea de sănătate care mi-au spus că ar fi bine să rămân şi să mă internez. Eu le-am spus că de cinci ani de zile nu reuşesc să înţeleg ce tip de diabet am şi de ce nu reuşesc niciodată dimineaţa să fie bine, e rău tot timpul. Ei mi-au zis că tocmai de asta e mai bine să mă internez şi că vom discuta toate aceste aspecte şi că mă vor ajuta. Şi vom vedea la analize, că acolo găsim răspunsurile la întrebările mele”, a mai spus Alin Cioana.

Când le-a dat actele, cei de la spital i-au spus că nu îl pot interna.


“Dar, ei în timpul acesta mi-au făcut copie după buletin şi mi-au luat patru flacoane de sânge. Din punctul meu de vedere, nu trebuiau să facă niciun demers până nu făceau actele de internare. Motivul pentru care nu m-au internat a fost că nu am card de sănătate şi îmi trebuie o adeverinţă de la Casa de Asigurări.  M-am dus la Casa de Asigurări, am cerut adeverinţă, mi s-a spus că ei de trei ani nu mai emit respectivele adeverinţe, cardul nu depinde de ei, când vine, vine şi mi-au dat o hârtie prin care confirmau că eu sunt asigurat şi pentru orice alte informaţii număr de telefon şi un cod prin care oricine poate să intre să vadă situaţia mea de la Casa de Asigurări. M-am întors înapoi cu hârtia asta, acelaşi lucru, că nu e bine. Mi s-a spus că ori vin cu cardul de sănătate, ori nu au ce-mi face. M-au trimis din nou la CAS să-mi cer drepturile”, a mai spus bărbatul. 

„Sângele îl aruncăm”

Acesta mai spune că a întrebat la spital, după ce asistentele i-au luat sânge, că ce se întâmplă cu sângele acum că nu se poate interna.


“S-a uitat aşa la mine şi mi-a zis «îl aruncăm»”, a mai spus Alin Cioana.

“Mi s-a insuflat ideea că se fac nişte bani pe spatele meu. Sunt cheltuieli foarte mari cu un bolnav de diabet. Probabil că pe acte acum sunt internat în spital poate şi o săptămână. Se fac măgării cu un bolnav de diabet. Încep să regret că am luat decizia să mă întorc în ţară. Am vrut să încep o viaţă normală cu sfaturile medicilor de aici. Nu înţeleg de ce, eu îmi plătesc dările către stat, statul confirmă lucrul acesta, habar nu am, nu ştiu de ce se întâmpla asta. Vreau să văd o dovadă că într-adevăr acel sânge a fost aruncat”, a mai spus bărbatul.

“Dacă actele nu mi-ar fi în regulă, când merg la farmacie cu reţeta să-mi procur insulina nu aş putea să intru în posesia ei”, este de părere Alin Cioana, care după această experienţă refuză să se mai interneze chiar dacă va intra cândva în posesia cardului de sănătate.

“Sunt şefa Compartimentului bla bla...”

Acesta nu s-a lăsat descurajat şi a mai încercat încă o dată să discute cu cei de la Casa de Asigurări de Sănătate Cluj.

“M-am întors la CAS, m-au trimis la o şefă de pe acolo la camera 312 ca să mă lămurească. Nici nu a vrut să asculte despre ce este vorba. Până la urmă m-a ascultat şi mi-a zis că «ăia de la spital sunt nebuni» şi a cerut să vorbească cu ei. I-am spus să sune la spital şi mi-a zis să îi dau telefonul meu să sune. «Formează numărul şi dă-mi să vorbesc cu ei la telefon» mi-a zis. Am făcut şi lucrul acesta, am sunat şi din câte am înţeles s-a vorbit la secretariat. Ea s-a prezentat ca fiind şefa compartimentului bla bla şi au început să se certe între ele. Au început să se facă în toate felurile, că sunteţi proşti, că sunteţi incompetenţi. La un moment dat doamna, dacă mai poate fi numită doamnă, se chinuia să închidă telefonul, nu reuşea şi l-a aruncat. Mi-a zis să merg să îi dau în judecată, lucru care l-a spus şi la telefon celor de la spital, că îşi bat joc de mine. «El e ok din toate punctele de vedere, voi îl distrugeţi», aşa ceva le-a zis celor din spital. Când am ieşit afară, am zis să fiu de bună credinţă, să văd ce s-a întâmplat. Am vrut să văd ce au zis cei de la spital şi i-am sunat şi eu. Au început să strige la mine că nu sunt ok cu actele, să îi las în pace. Le-am zis că aici cineva greşeşte şi de ce trebuie să sufăr eu. Cineva e incompetent, unul din voi, CAS sau spital greşeşte. Am întrebat cu cine stau de vorbă şi mi-a răspuns că «mai vrei să ştii şi cu cine stai de vorbă» şi mi-a închis telefonul”, mai povesteşte bărbatul.

CAS Cluj: Spitalul era obligat să-l interneze

Oficialii Casei de Asigurări de Sănătate Cluj spun că, în acest caz, clinica de diabet avea obligaţia să-l interneze pe bărbat.

“Persoana în cauză este asigurată, dar nu are cardul de sănătate emis. Orice furnizor de servicii medicale (spital, doctori etc) este obligat să verifice în aplicaţia «verificare asigurat» postată pe site-ul CAS Cluj sau CNAS, unde în baza CNP-ului va primi mesaj dacă persoana este asigurată sau nu, dacă are sau nu cardul emis. Dacă se primeşte mesaj că persoana este asigurată, spitalul este obligat să asigure servicii medicale. În acest caz, bărbatul este asigurat, spitalul fiind obligat să îl interneze. Cardul de sănătate se va emite din oficiu. Nu e vina lui că nu are card. Îl va primi ulterior, dar asta nu împiedică accesul la serviciile medicale”, spun reprezentanţii Casei de Asigurări Cluj.

La Spitalul Judeţean şi Clinica de Diabet tăcerea e de aur

În ciuda insistenţelor, nici conducerea Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă Cluj şi nici cea a Clinicii de Diabet nu au putut fi contactate pentru un punct de vedere. După ce am sunat pe numărul de fix de la spital ni s-a comunicat, referitor la acest caz, că “nu ne-a fost foarte clar la început ce documente sunt necesare şi că îl internăm în orice moment”.

Ultimele Stiri
abonare newsletter