Cluj-Napoca se află de peste un deceniu în plin proces de tranziție spre un oraș modern, european, verde, orientat spre nevoile cetățenilor. În Cluj se pune accent pe transportul în comun, pe creșterea spațiilor pietonale și încurajarea călătoriilor cu bicicleta, pe extinderea parcurilor, pe construirea de creșe, grădinițe și școli, pe înfrumusețarea orașului și crearea unui „liveable city” în care locuitorii să aibă un nivel de viață ridicat.
82% din zona industrială din nordul Clujului constă în terenuri libere de constructii, foste exploatații agricole sau teritorii industriale cu clădiri dezafectate nefuncționale.
Amprenta de carbon este cantitatea totală de gaze cu efect de seră, în special dioxid de carbon și metan, generate de activitățile noastre. Noile generații au devenit conștiente de necesitatea reducerii acestei amprente la nivel individual, pentru a opri consecințele negative ale schimbărilor climatice.
Renunțarea la mașina personală este un trend tot mai popular în vestul Europei, care începe să fie tot mai îmbrățișat în rândul noilor generații din marile orașe românești. Acest fenomen este cu atât mai popular la Cluj, unde tinerii sunt ancorați puternic în spațiul cultural occidental și cer ca autoritățile să le ofere condiții similare cu cele de care au parte restul europenilor.
Idealul urban, promovat de arhitecți, specialiști în urbanism și activiști civici, s-a schimbat radical în ultimii ani în Cluj-Napoca. Dacă în ultimele decenii orașele erau construite în jurul ideii de mașină personală, în prezent paradigma merge în direcția opusă.
Regenerarea fostei zone industriale a Clujului este unul dintre cele mai îndrăznețe obiective urbanistice pentru comunitatea din Cluj-Napoca și totodată o oportunitate pentru aducerea funcțiunilor educaționale, medicale și culturale în zonă cât și pentru a crea numeroase locuri de muncă.
Transportul intermodal presupune călătoria cu două sau mai mult mijloace de transport diferite, iar transferul între ele se face foarte simplu și ușor, cu o deplasare minimă ca distanță. Locul unde opresc aceste mijloace de transport în comun este stația intermodală, un spațiu relativ mic, în care se efectuează transbordarea pasagerilor, cu un efort redus.
Planul urbanistic zonal pentru realizarea cartierului Sopor va ajunge pe masa comisiei de strategii urbane a municipiului Cluj-Napoca. Zona va fi construită pe principiul „orașelor de 15 minute”, fiind primul cartier construit de la zero în ultimii 30 de ani.