Actualitate
Lufthansa şi Wizz ar putea „zbura” de tot de la Cluj
Întârzierile și piedicile puse de „te-miri-cine” în calea pistei de 2.100 de metri a Aeroportului din Someșeni stârnesc îngrijorarea companiilor aeriene care operează la Cluj. Mai mult, în vreme ce autoritățile se codesc să recunoască ritmul lent al lucrărilor și dau asigurări aparent optimiste că termenul va fi respectat, operatorii aerieni se uită spre alte piste.
Monitorul a aflat că cel puțin una dintre companiile importante este „îngrijorată” și că un eventual eșec al Clujului este pândit de concurență cu vădit interes.
Câte luni durează 6 luni?
Startul lucrărilor la noua pistă a Aeroportului Internaţional Cluj-Napoca s-a dat pe 8 septembrie 2011, iar execuţia nu trebuia, potrivit estimărilor constructorului, să dureze mai mult de şase luni. După întreruperea în nenumărate rânduri a lucrărilor şi cel de-al doilea termen avansat pentru prima parte a pistei, 15 octombrie 2013, este pe cale de a fi depășit, încurcând planurile operatorilor aerieni.
Lufthansa este „preocupată”
„Lufthansa este foarte preocupată de inaugurarea la timp a noii piste din Cluj. Sperăm că autorităţile fac toate eforturile posibile şi mobilizează resursele necesare ca pista să fie deschisă la termenul stabilit, astfel încât să putem mări capacitatea de zbor. În acest moment operăm cu aeronave de dimensiuni mici din cauza limitărilor date de vechea pistă. Aceasta însemnă capacitate redusă şi, totodată, o durată de zbor mai mare din cauza diferitelor configuraţii ale aeronavelor. Prin urmare, împărtăşim îngrijorarea comunității de afaceri, în creştere în Cluj”, a declarat pentru Monitorul de Cluj Patrick Artiel, director general pentru România şi Moldova al Lufthansa.
Reprezentanții Wizz „survolează” problema
Nu la fel de interesaţi de mersul lucrărilor par reprezentanţii Wizz Air, care, iniţial, au încercat să evite să ofere un răspuns tranșant.
„Planurile companiei nu vizează în prezent aducerea unei noi aeronave şi nu există nicio notificare a aeroportului din Cluj cum ca aerogara va fi închisă. În consecinţă nu există indicii cum că operaţiunile companiei Wizz Air ar fi influenţate de termenul de finalizare a lucrărilor la noua pistă”, au declarat reprezentanţii operatorului maghiar la solicitarea expresă a cotidianului Monitorul de Cluj.
Atitudinea ambiguă a reprezentanților Wizz are o posibilă explicație: operatorul maghiar nu ar fi la prima „decolare” de la Cluj. În urmă cu doi ani Wizz Air a mutat o serie de zboruri de pe Aeroportul Cluj-Napoca pe cel din Târgu-Mureş, în urma unor avantaje (preț de operare per pasager foarte mic, cu mult sub cheltuielile operaționale reale, achiziționarea unor echipamente etc) oferite de aeroportul vecin, sancţionate mai apoi de Consiliul Concurenţei.
Obstacole în calea pistei – de la exproprieri la drumuri
La începutul anului 2013, autoritățile din județul Cluj au descoperit că proiectul noii piste a Aeroportului Internațional Cluj-Napoca nu poate continua din cauza centurii de ocolire a orașului. Potrivit proiectului, unul dintre podurile centurii Vâlcele-Apahida obturează culoarul de zbor al avioanelor.
După câteva soluţii „salvatoare”, cum ar fi un semafor pe centură sau extinderea pistei cu 200 de metri înspre oraş, subiectul a fost abandonat pentru că pista nu ajunge la centură.
Oricum atenţia era deja concentrată pe situaţia exproprierilor. Proprietarii nemultumiţi de diminuarea sumelor pe care urmează să le primească pentru terenuri au organizat mai multe proteste ameninţând că merg până la CEDO dacă nu li se respectă drepturile.
În ciuda nemulţumirilor CJ Cluj a adoptat la începutul lunii hotărârea prin care se stabilea cuantumul plăţii instituţia aflându-se acum în procedură de expropriere a celor 94 de parcele, suma alocată fiind de 22 de milioane de lei.
Control „strict” de la centru
Situaţia lucrărilor la noua pistă a fot verificată personal, în mai multe rânduri, de ministrul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, vicepremierul Liviu Dragnea. El spunea în aprilie că noua pistă a Aeroportului Internaţional Cluj-Napoca trebuie finalizată până la mijlocul lunii octombrie, declarând că acest lucru se joacă „cu demisiile pe masă” ale celor responsabili. Pe 7 iunie, Liviu Dragnea se arăta nemulţumit de demersurile CJ Cluj în ceea ce priveşte respectarea termenelor de execuţie a noii piste a Aeroportului Internaţional Cluj-Napoca. El a declarat atunci că este în pericol termenul de 15 octombrie, fixat iniţial pentru darea în folosinţă a pistei.
În urmă cu două săptămâni ministrul delegat pentru Ape, Păduri şi Piscicultură, Lucia Varga, spunea că lucrările de deviere a unor ape curgătoare din zona noii piste a Aeroportului Internaţional Cluj Napoca sunt în grafic, astfel încât noua pistă să poată fi dată în folosinţă în toamna acestui an.