Actualitate
Ministru nou, un nou termen pentru finalizarea Autostrăzii Transilvania. Ce spune Dan Costescu despre contractul cu Bechtel?
Ministrul Transporturilor a vizitat joi șantierele de pe Autostrada Transilvania, tronsonul Sebeș – Turda, dar şi Gilău – Nădăşelu. Cu această ocazie, Dan Costescu a avansat noi termene pentru finalizarea acestora și a vorbit despre contractul cu Bechtel.
Dan Costescu a vorbit despre problemele care duc la întârzieri de peste doi ani în finalizarea autostrăzilor, declarând că va promova o ordonanţă de urgenţă care va urgenta obţinerea avizelor de construire.
Ministrul Transporturilor a vizitat exact tronsoanele Autostrăzii Sebeş - Turda pentru care nu au fost emise autorizaţiile de construire cu toate că firmele constructoare lucrează încă din 2014 şi pe anumite loturi stadiul lucrărilor a trecut deja de o treime. Mai mult, constructorii şi-au primit o parte din bani pe lucrarile deja executate.
Dacă iniţial loturile 3 şi 4 aveau termen de finalizare martie 2016, Costescu a avansat un alt termen: sfârşitul anului.
“Suntem înainte de a începe un nou sezon de construcţii. În perioada în care nu s-a putut lucra din cauza vremii am procedat la identificarea tututor problemelor din proiectele pe care le-am găsit blocate. S-a făcut o listă cu potenţiale soluţii, ele s-au materializat într-o ordonanţă de urgenţă care va fi cât mai curând promovată şi practic cu această ordonanţă de urgenţă să rezolvăm foarte multe probleme pe care colegii noştri din teritoriu, constructorii şi consultanţii le-au semnalat ca fiind principalele motive pentru întârzierile de la 6 luni până la 2 ani pentru construcţia de autostrăzi. Plecăm de la lucrurile practice întâlnite în special în dificultăţile pentru obţinerea autorizaţiei de construire. Pentru această autorizaţie de construire sunt necesare o mulţime de avize, scoaterea din circuitul agricol care dura câteva luni, cu noua procedură nu va mai dura nici măcar o zi, pentru că terenul odată achiziţionat va trece în cartea funciară direct pentru destinaţia pentru care a fost cumpărat. La obţinerea avizelor pentru electricitate, gaze, nu va mai dura pentru a putea merge la autorizaţie de construire câteva luni, ci se va da un aviz de principiu, 15 zile. Pentru toate aceste avize avizul definitiv să se obţină pe calea normală şi la termenel normale dar fără a ne opri pe noi de a obţine autorizaţia de construire şi a începe şantierul. Va fi la dispoziţia constructorului să pună la dispoziţie avizele finale până la data predării şantierului, adică data recepţiei”, a declarat Costescu.
Probleme pe Sebeş-Turda
Ministrul Transporturilor a spus că pe tronsoanele 1 şi 2 din Autostrada Sebeş-Turda sunt probleme mari.
“Ne propunem să finalizăm acest tronson, numărul 4 (n.red. Sebeş-Turda), în acest an. Am primit asigurări de la constructor că acest lucru se va întâmpla, nu o să dăm termene, au mai avansat alţii termene optimiste, lăsăm sfârşitul anului. Pentru restul de trei tronsoane, urmează să facem şi acolo analize. Tronsonul 3 are aceleaşi şanse să fie finalizat în acest an, tronsoanele 1 şi 2 spre Sebeş acolo suntem mai puţini optimişti. Şi acolo pot fi găsite anumite soluţii, mai ales că acestea vor trebui reevaluate din momentul în care reuşim să promovăm ordonanţa de urgenţă. În acel moment se vor simplica foarte multe lucruri şi pentru acele două tronsoane”, a mai spus ministrul Transporturilor.
Laurenţiu Virginaş manager de proiect Porr Construct SRL, cel care se ocupă cu construirea lotului 4 din autostrada Sebeş-Turda, a declarat că asfaltările vor începe în a doua jumătate a lunii mai şi se vor termina “undeva la finalul lunii octombrie”.
Probleme la Nădăşelu-Gilău
El a declarat că în ceea ce priveşte “ciotul” de autostradă între Gilău şi Nădăşelu nu se pune problema de reziliere a contractului.
“A fost o negociere normală, noi reprezentăm statul, mai dură decât de obicei, la noi e vorba de banii statului, la ei de banii dânşilor, se dau şi declaraţii mai războinice, sunt sigur că vom găsi o cale să terminăm acea autostradă în termen rezonabil. Contractul nu a fost reziliat, este vorba doar de o negociere mai dură. Este un tronson greu şi pentru proiectant şi pentru constructor, sunt alunecări de teren, se caută soluţii, dar nu acestea au fost cauzele pentru care s-a vorbit despre reziliere. S-a vorbit de reziliere în cadrul negocierii. Am speranţa că luni la ora 5 dimineaţa se va lucra. Sunt şi presiuni din partea companiei, dar nu se pune problema să rămânem în urmă cu banii. Nu sunt întârzieri, sunt etape pe care noi trebuie să le parcurgem pentru ca rezultatul să fie unul corect şi legal. La Gilău-Nădăşelu, situaţia de acolo ne dă dreptul să considerăm finalizarea până la sfârşitul anului”, a spus Costescu.
În ceea ce priveşte Autostrada Târgu Mureş-Ogra, Cătălin Homor, director CNADNR, a precizat că ordinul de începere al lucrărilor se va da abia în luna aprilie.
“Târgu Mureş – Ogra avem contractele semnate, ordinul de începere al lucrărilor va fi dat în luna aprilie, acelaşi lucru se va întâmpla şi pe celelalte trei secţiuni Ogra-Câmpia Turzii, acolo va fi o etapă de proiectare de 4 luni. Nu se poate da ordinul de începere al lucrărilor fără autorizaţia de construcţie. Când avem toate aceste autorizaţii, vom emite ordinul de începere al lucrărilor”, a spus Homor.
Ce spune despre contractul cu Bechtel
Ministrul Transporturilor a precizat că nu a căutat contractul cu Bechtel.
“Eu nu am încercat să caut contractul cu Bechtel pentru că ştiu că îl caută cineva mult mai calificat decât noi dintr-o instituţie special antrenată pentru lucrurile astea. Cu siguranţă că dânşii dacă îl caută o să-l şi găsească. Dacă dânşii nu l-au găsit până acum înseamnă că eu nu cred că am vreo şansă cu mijloacele noastre”, a spus Costescu.
Date tehnice
Licitaţia pentru lucrările la lotul 1, de 17 kilometri, a fost câştigată de asocierea Impresa Pizzarotti (Italia) şi SpA & Pomponio Construcţii, care va încasa 541,7 milioane lei fără TVA, iar lucrările pentru lotul 2, de 24,2 kilometri, au fost adjudecate de asocierea Aktor (Grecia) - Euroconstruct Trading 98 pentru 549,3 milioane lei fără TVA.
Acordul pentru lotul 3, cu o lungime de 12,4 km, a fost atribuit asocierii italiene Tirrena Scavi - Societa Italiana per Condotte d’Acqua şi are o valoare de 420,5 milioane lei, fără TVA, iar al patrulea tronson, de 16,3 km, va fi construit de PORR Construct - PORR Bau (Austria) în baza unui contract de 470 milioane lei, fără TVA.