Actualitate

Cardul de sănătate ar putea fi desfiinţat şi înlocuit de noul buletin

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) supune dezbaterii publice un proiect de lege privind cartea electronică de identitate (CEI), care va permite autentificarea online pentru a beneficia de diverse servicii electronice şi ar asigura şi funcţionalitatea cardului de sănătate, care şi-ar înceta valabilitatea, transmite Agerpres.

Cardul de sănătate ar urma să fie eliminat după emiterea Cărţilor de Identitate Electronice. FOTO olttv.ro Cardul de sănătate ar urma să fie eliminat după emiterea Cărţilor de Identitate Electronice. FOTO olttv.ro

Pe cartea electronică de identitate vor fi datele titularului care sunt şi acum în actul de identitate, precum şi date biometrice, respectiv imaginea facială şi amprentele de la două degete. După introducerea cărţii electronice de identitate nu va mai fi folosit cardul de sănătate, potrivit unui proiect de lege pus în dezbatere publică de Ministerul Afacerilor Interne, notează Digi24.ro, care citează News.ro.

''Prin proiect se propune modificarea conceptului anterior privind conţinutul de date al cărţii electronice de identitate, prin eliminarea din cip a informaţiilor referitoare la calitatea de asigurat în sistemul public al asigurărilor sociale de sănătate. Astfel, 'funcţionalitatea' de card de sănătate va fi asigurată de certificatul digital emis de MAI, înscris în cip. Cardul naţional de sănătate îşi încetează valabilitatea la data la care titularului i s-a eliberat o carte electronică de identitate'', se arată în proiectul de lege amintit, conform agenţiei Agerpres.


Autentificare online

Persoanele care nu doresc CEI pot opta pentru carte de identitate simplă, mai menţionează documentul. Cartea electronică de identitate, a cărei punere în circulaţie nu este menţionată, va permite titularului autentificarea în sisteme informatice ale MAI, în sisteme informatice terţe ale administraţiei publice, precum şi în alte sisteme informatice, stabilite prin hotărâre a Guvernului, şi utilizarea semnăturii electronice extinse bazate pe certificat calificat, în condiţiile Legii nr. 455 /2001 privind semnătura electronică.

Titularul unui document electronic se va putea autentifica on-line, pentru a beneficia de diverse servicii electronice (bancare, fiscale, sociale, financiare, educaţie etc.), ceea ce va conduce la simplificarea interacţiunii cu autorităţile publice, prin creşterea calităţii şi accesibilităţii serviciilor publice, se mai arată în document.


CI înainte de 14 ani

Textul propus prevede posibilitatea obţinerii unei cărţi de identitate simple de către persoanele care, din motive religioase sau de conştiinţă, refuză în mod expres obţinerea unei cărţi electronice de identitate. Opţional, cartea de identitate simplă sau cartea electronică de identitate se poate elibera înainte de împlinirea vârstei de 14 ani, la solicitarea unuia dintre părinţi.

Cartea de identitate simplă şi cartea electronică de identitate ar ruma să se elibereze cu valabilitate de 2 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 0 şi 14 ani; cu valabilitate de 4 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani; cu valabilitate de 10 ani, după împlinirea vârstei de 18 ani, se precizează în proiectul supus dezbaterii publice.


Datele conţinute

Potrivit documentului, cartea electronică de identitate conţine date în format tipărit sau în format inscripţionat prin tehnici speciale, date în format electronic, precum şi elemente de particularizare şi de siguranţă. În format electronic se înscriu: datele din formatul tipărit (numele şi prenumele titularului, sexul, cetăţenia, data şi locul naşterii titularului, semnătura olografă a titularului, imaginea facială, CNP-ul, adresa de domiciliu), cu excepţia semnăturii olografe a titularului; prenumele părinţilor titularului; un certificat şi, după caz, certificate calificate, astfel cum acestea sunt definite de Legea nr. 455/2001; datele biometrice ale titularului, constând în imaginea facială şi, după caz, imaginile impresiunilor papilare a două degete.

Textul proiectului poate fi consultat pe pagina de internet a MAI, www.mai.gov.ro, la secţiunea Transparenţă decizională.


 

Ultimele Stiri
abonare newsletter