Actualitate

Bucureștiul a găsit soluția, Clujul încă se gândește. Primăria Capitalei introduce o taxă auto pentru centru. Ce soluții la trafic s-au găsit în alte capitale din Europa

Primăria București are în plan să introducă o taxă auto pentru centrul Capitalei, având ca scop gestionarea traficului din zona centrală, dar şi reducerea efectelor poluării. Chiar dacă și la Cluj s-a anunțat o măsură asemănătoare, discuțiile au rămas în aer. În schimb, aici, edilii au găsit alte soluții-experiment pentru fluidizarea traficului: benzi dedicate, lărgirea unor sensuri giratorii prin “muşcarea” spaţiilor verzi, orare diferenţiate pentru elevi sau dublarea tarifelor de parcare în zona centrală.

Potrivit Primăriei municipiului București, cea mai mare pondere în ceea ce priveşte poluarea din Capitală o reprezintă traficul aglomerat, urmat de încălzirea rezidenţială.

„Restricţionarea accesului auto în perimetrul delimitat în interiorul zonei centrale a Capitalei prin identificarea şi implementarea unui sistem de taxare sau de utilizare vignete“, conform Planului de Calitate a Aerului în Municipiul Bucureşti pentru perioada 2018-2022.


În documentul citat nu se menţionează explicit care sunt autoturismele care vor fi vizate de această măsură, însă se arată faptul că în Bucureşti predomină autovehiculele care funcţionează cu norme de poluare EURO 4, acestea reprezentând peste 45% din total.

De asemenea, documentul menţionează introducerea unui sistem de transport public care să lege znele de interes din centrul Capitalei, cât şi utilizarea unui sistem de semaforizare pentru a restricţiona şi redistribui accesul din şi în perimetrul zonei centrale a oraşului.


Totodată, reprezentanţii PMB vor să introducă un regim obligatoriu de plată a parcărilor publice, cât şi aplicarea unor sancţiuni pentru staţionarea neregulamentară.

La Cluj, Boc și Tarceau au promis revoluție în trafic

Benzi dedicate, sensuri giratorii noi, lărgirea unor sensuri giratorii prin “muşcarea” spaţiilor verzi, treceri de pietoni la o distanţă de 50 de metri una de alta, orare diferenţiate pentru elevii care merg la şcolile din centru, plus dublarea tarifelor de parcare în zona centrală, toate sunt măsuri-experimente luate de Primăria Cluj-Napoca pentru fluidizarea traficului. Mai nou, edilii vorbesc și de centura metropolitană care ar urma să scoată și mai mult trafic din oraș.


Mai mult, anul trecut, în luna mai, viceprimarul Dan Tarcea anunţa o taxă de intrare în centrul Clujului pentru mașini. Semnalul exista încă din 2016, de când Emil Boc spunea că se gândeşte să aplice la Cluj strategia marilor oraşe din Europa în sensul de a interzice accesul cu maşini în centrul oraşului.

Potrivit unui studiu, 80% dintre mașinile care circulă în Cluj-Napoca au o singură persoană înăuntru.


“Piaţa din faţa Casei de Cultură a Studenţilor, Piaţa Lucian Blaga, este una dintre cele mai aglomerate zone din municipiul Cluj-Napoca. Peste 3100 de maşini, Clujul este un magnet, atrage tot felul de oameni, numărul de maşini a crescut foarte mult. Probabil că vom ajunge în scurt timp să avem taxă de intrare în zona centrală, să ne liniştim. Altfel, nu se poate. Altă soluţie nu este. Nu putem să lărgim străzile, va trebui făcută centura metropolitană (...) Am anunțat că e foarte posibil ca centrul să fie închis, să poți intra în zona centrală doar cu anumite condiționări, cu o rovinetă sau alte modalități pe care le vom stabili după o dezbatere publică. Înainte de asta trebuie să oferim oamenilor niște alternative”, spunea Tarcea.

Taximetriştii au reclamat în nenumărate rânduri faptul că administrația locală este “total depășită de problema traficului”, dar primarul Emil Boc și viceprimarul Dan Tarcea susțin că şoferii nu ştiu să circule.


Dan Tarcea, viceprimar municipiul Cluj-Napoca

“Din nefericire, am cam uitat să folosim mijloacele de transport în comun şi toată lumea vrea să folosească maşina personală. O să venim şi cu o serie de soluţii în această direcţie să descurajăm folosirea maşinii personale şi să încurajăm cât mai mult folosirea mijloacelor de transport alternative, mijloace de transport în comun, biciclete şi de ce nu şi mersul pe jos că ajută la sănătate”.

Ce se întâmplă în centrul Londrei

Londra a introdus o taxă pentru cele mai poluante maşini

Londra a introdus în octombrie anul trecut o taxă de zece lire sterline pentru cele mai vechi şi mai poluante maşini, cu scopul de a îmbunătăţi calitatea aerului în capitala Marii Britanii.

Numită T-charge, taxa zilnică de zece lire se aplică maşinilor cu motor diesel şi pe benzină înregistrate înainte de 2006, care nu intră sub directiva europeană „Euro 4” 2005 care reglementează emisiile vehiculelor.

Nouă taxă se va aplica în timpul zilelor lucrătoare, în intervalul orar 7-18, precum taxa existentă de 11,5 lire pentru congestia traficului rutier. Astfel, şoferii vor plăti 21,5 lire pentru a conduce în zona centrală a Londrei.

Măsura vine după ce Curtea de Justiţie din Marea Britanie a concluzionat că măsurile guvernului Marii Britanii pentru a combate poluarea aerului nu îndeplinesc regulile Uniunii Europene în ceea ce priveşte limitele de dioxid de azot.

Aproape 9.500 de londonezi mor prematur în fiecare an din cauza expunerii pe termen lung la poluarea aerului, potrivit unui studiu din 2015 al cercetătorilor de la King`s College London.

abonare newsletter