Actualitate

Acces auto doar cu plată, centru fără mașini și elevi care să meargă la școală cu bicicleta. Traficul rămâne marea problemă a clujenilor

Într-un oraș sufocat de mașini, clujenii se întrec în a propune soluții pentru descongestionarea traficului.

Primul proces de bugetare participativă online din România a debutat anul trecut la Cluj-Napoca. În 2018, clujenii au depus peste 160 de propuneri de proiecte. Cele mai multe dintre ele, 36, au fost depuse la capitolul “mobilitate și siguranța circulației”. Până pe 30 septembrie, reprezentanții Primăriei Cluj-Napoca vor analiza propunerile și apoi se va trece la votarea acelor proiecte care se vor califica mai departe.

Bariere la intrările din oraș


Un clujean a propus implementarea unor bariere cu plată pentru cei care vor să intre cu mașina în oraș.

“Proiectul propune introducerea barierelor auto stradale ca o soluție în vederea descongestionării traficului urban. La trecerea prin barieră pentru a intra în oraș se va percepe o taxă de congestie. Veniturile încasate la buget din această taxă vor fi astfel folosite pentru a crește flota de autobuze astfel ca în timp, transportul public să fie regula, iar mașina personală doar o excepție. Barierele auto stradale, în funcție de lățimea drumului, vor avea două sisteme de taxare: una sau două benzi rapide pe unde vor traversa cei care au abonament, sistem telepass (un senzor instalat deasupra barierei va recepționa prin infraroșu sau radio prezența unei unități, care poate fi o vignetă sau sticker special, aflate la bordul mașinii); mai multe benzi cu automate unde se poate plăti cu cartela contactless sau cu cash. Astfel de bariere există de foarte mulți ani în marile orașe ale Europei. Nu trebuie inventat nimic, doar implementat ceea ce deja funcționează cu succes”, spune George Costea, cel care a venit cu propunerea.


Potrivit acestuia, implementarea proiectului ar costa 150.000 de euro.

Elevi care să pedaleze spre școală


Un alt proiect este “Bike 2 School” și presupune impulsionarea elevilor de la gimnaziu și liceu să aleagă să vină la școală cu bicicleta.

“În zona centrală a municipiului Cluj-Napoca funcționează mai mult de zece școli și licee, în care învață 12.000 de elevi. O mare parte din acești elevi sunt aduși la școală de către părinți cu mașina, suprasolicitând/ blocând traficul din zona, în orele de vârf. Proiectul își mai propune să reducă gradul de sedentaritate din rândul tinerilor și să crească apetitul acestora pentru mișcare.  Proiectul începe cu un pilot ce va fi implementat într-o școală din zona centrală. Va consta într-un curs de educație rutieră. Va avea loc în curtea școlii, unde se va reproduce în detaliu un traseu pe care l-ar putea parcurge un elev de la școală către casă. Ulterior, pilotul va fi extins în alte 5 școli, fiind concentrat pe elevii din clasele VII-XII. În caz de succes, proiectul va fi extins cu după cum urmează: achiziția de biciclete pentru elevi, achiziția de vouchere pentru cumpărare/reparare biciclete, crearea unei aplicații ce monitorizează utilizarea bicicletelor de către elevi și prin care să fie recompensați ulterior pentru numărul de km parcurși, traseul folosit etc”, susține Mirel Alexa, cel care a făcut propunerea.


Bugetul estimativ al acestui proiect ar fi de 138.000 de euro.

Centrul, închis mașinilor în weekend


Mihai Andrei Cenan propune ca centrul Clujului să fie liber de mașini de vineri până duminică. “Centrul orașului este unul tot mai sufocat de mașini, însă măcar în weekend consider că oamenii ar trebui să aibă ocazia să se plimbe liniștiți și să se bucure de puțină liniște în centrul orașului. Închiderea centrului nu ar afecta transportul în comun, însă atât locuitorii orașului, cât și vizitatorii s-ar bucura de o plimbare liniștită și plăcută în centrul orașului. Piața Unirii ar trebui închisă doar în partea care face legătura dintre strada Napoca și strada Eroilor și totodată partea care face legătura dintre clopotul de pe strada Eroilor și Hotelul Melody Central”, spune inițiatorul proiectului Mihai Andrei Cenan care crede că implementarea proiectului costă 30.000 de euro.

Ce-și mai doresc clujenii

Alte idei presupun noi piste de biciclete pe ruta Cluj-Florești, amenajarea unor parcări lângă Piața IRA și sub podul Aurel Vlaicu, introducerea unui autobuz de noapte pe ruta Zorilor-Centru-Grigorescu, concurs de soluții pentru regândirea zonei Gării Mici, parking Mănăștur/Izlazului, reabilitarea Parcului Operei, plantare copaci pe Calea Turzii, muzee virtuale, un muzeu virtual al orașului sau plata contactless la automatele de bilete CTP.

Domenii de interes

Prin procesul de bugetare participativă, Primăria Cluj-Napoca urmărește implicarea directă a cetățenilor în luarea deciziilor privind dezvoltarea orașului si creșterea calității vieții in municipiu. Toți cei care locuiesc, muncesc sau studiază în Cluj-Napoca și au cel puțin 18 ani își pot transforma ideile pentru oraș în proiecte în următoarele domenii: alei, trotuare şi zone pietonale; mobilitate, accesibilitate şi siguranţa circulaţiei; spații verzi și locuri de joacă; amenajare spaţii publice (mobilier urban, iluminat public etc.); infrastructură educațională și culturală; oraşul digital.

IMPLEMENTARE

150.000 de euro este valoare bugetului pentru fiecare proiect

Calendarul procesului de bugetare participativă:

20 august – 30 septembrie - analiza proiectelor

1 – 21 octombrie - prima etapă de vot

​22 – 28 octombrie - validare vot I​

29 octombrie – 18 noiembrie - a doua etapă de vot

​19 – 25 noiembrie - validare vot II

26 noiembrie - afişare rezultate finale

Ultimele Stiri
abonare newsletter