Actualitate
În municipiul Cluj-Napoca NU MAI SUNT ȘCOLI CU TOALETA ÎN CURTE. Consiliul Județean a prezentat DATE VECHI într-un studiu recent.
În municipiul Cluj-Napoca nu există școli cu toaleta în curte. Nici în celelalte orașe din județ. Inspectoratul Școlar Județean Cluj contrazice un studiu publicat recent de Consiliul Județean Cluj.
În Cluj-Napoca NU EXISTĂ școli cu toaleta în curte. Consiliul Județean a prezentat DATE VECHI într-un studiu publicat recentMonitorul de Cluj a scris recent un articol privind numărul școlilor din Cluj care au toaleta în exterior, după ce, pe site-ul dedicat Planului de Amenajare a Teritoriului a fost publicat un studiu de fundamentare potrivit căruia 82 de școli din județ au grupul sanitar în exterior, 9 dintre ele fiind în municipiul Cluj-Napoca.
Monitorul de Cluj a încercat să afle care sunt acestea. Răspunsul comunicat de Inspectoratul Școlar Județean Cluj arată că datele nu sunt actualizate, situația reală fiind că doar 5 unități de învățământ din județ au toalete în exterior, niciuna în Cluj-Napoca.
„Vă facem cunoscut că, din informațiile solicitate și primite de la unitățile școlare din județ în cursul lunii mai 2020, privind grupurile sociale neconforme, ni se comunică de către acestea, că doar în 5 unități școlare problema nu este rezolvată”, a transmis IȘJ Cluj.
Aceste unități sunt:
- Grădiniţa cu Program Normal Strâmbu, unde sunt înscrişi 5 copii, iar distanţa până la grădiniţa din comună este mare şi părinţii nu agreează transportul acestora acolo.
- Școala Primară Agriș, unde sunt înscriși 8 copii, fiind vizată în perspectivă pentru relocare.
- Grădinița cu Program Normal Cetan cu 19 copii, unde lucrările de amenajare sunt în curs de desfățurare, situația fiind temporară.
- Școala Primară Bucea cu 16 copii înscriși, unde nu există apă curentă, dar este asigurată finanțarea pentru lucrări de aducțiune a apei, acestea urmând să înceapă.
- Școala Primară Boju cu 15 copii înscriși, unde nu există apă curentă, în perspectivă unitatea este vizată pentru relocare.
Inspectorul școlar județean, Marinela Marc, a subliniat că mai există școli cu toaleta în curte, care însă nu este folosită de elevi, întrucât există grupuri sanitare amenajate în interior.
„În localitățile din mediul rural există grupuri sociale în curte, dar nu mai sunt folosite, amenajându-se altele în clădirile unităților de învățământ. Facem precizarea că cele care nu au fost demolate în mare parte au primit o altă destinație. Din chestionarul transmis școlilor nu rezultă că ar exista niciun grup social în curte pentru unitățile de învățământ din municipiul Cluj-Napoca. La fel se prezintă situația și în celelalte orașe și municipii din județul Cluj”, a precizat Marinela Marc pentru Monitorul de Cluj.
Cum explică Consiliul Județean neconcordanța dintre date
Întrebat despre această situație, purtătorul de cuvânt al Consiliului Județean Cluj, Valentin Jucan, a declarat pentru Monitorul de Cluj că datele au fost solicitate Inspectoratului Școlar Cluj în 2019, fiind „niște date preliminarii, bazice” care urmează să fie analizate alături de specialiștii Băncii Mondiale.
„Aceste documente care stau la baza Planului de Amenajare a Teritoriului sunt niște documente de observație pe baza cărora urmează să se tragă niște concluzii împreună cu specialiștii Băncii Mondiale. Planul se desfășoară pornind de la aceste studii. Acest plan de reamenajare a teritoriului va conține o proiecție a județului pe termen lung. Sunt niște date preliminarii, bazice, dar care au fost luate de la ISJ Cluj”, a declarat Valentin Jucan.
Cu toate că cifrele nu mai sunt de actualitate, Consiliul Județean Cluj a ales să lase în raportul respectiv neschimbat raportul, deși avea datele la zi, întrucât atât actualul inspector școlar județean, Marinela Marc, cât și fostul inspector, Valentin Cuibus, sunt și consilieri județeni.
Consiliul Județean recunoaște că studiul e degeaba: „Multe date sunt vechi și trebuie completate”
Întrebat despre originea datelor din studiu, Valentin Jucan a recunoscut că multe dintre acestea nu mai sunt în concordanță cu realitatea și urmează să fie actualizate, în următoarele etape ale proiectului de 640.000 de euro.
„Acele date au fost obținute de către grupul de lucru din cadrul Băncii Mondiale. Ele sunt doar un start, nu sunt niște date finale, sunt date de lucru. Unele sunt mai recente, altele sunt mai vechi, deci practic s-a făcut o analiză preliminară de la care să se înceapă tot ceea ce însemnă noul plan de amenajare a teritoriului. Ca în orice proiect, îți trebuie un început. Aceste informații, statistici nu sunt neapărat relevante față de ceea ce urmează să se întâmple. Ele au fost culese de cei de la Banca Mondială, ne-au cerut și nouă date, au cerut și de la cei de la Inspectoratul Județean Școlar, au fost cerute la multe instituții și au fost puse la un loc toate de pe județul Cluj. De aici se începe.
640.000 de euro pentru studii. Totuși, ce e Planul de Amenajare a Teritoriului?
„În acest proiect, ele (datele - n.r.) urmează să fie completate pentru că sunt multe date care nu sunt la zi, dar ele, în formatul actual, reprezintă începutul proiectului. Foarte multe dintre aceste date nu au necesitat neapărat cheltuirea de fonduri, pentru că sunt informații publice, informații obținute de la Institutul Național de Statistică. Cei 640.000 de euro sunt destinați cu precădere studiilor care urmează să se facă, adică asistența de specialitate pe care Consiliul Județean o va primi de la specialiștii Băncii Mondiale. Ei vor veni la Cluj și vor începe să completeze datele și pe baza datelor complete să producă acel plan de amenajare a teritoriului. Cei 640.000 de euro sunt destinați activităților care urmează”, a arătat Valentin Jucan.
La final, rămâne întrebarea: Dacă datele sunt „preliminare” și urmează să fie analizate de specialiștii Băncii Mondiale, ce relevanță ar mai avea rezultatele dacă sunt bazate pe informații în mod evident perimate?