Actualitate
Stație de autobuz demnă de secolul XXI, la Gară. Vezi cum va arăta - FOTO
Primăria Cluj-Napoca a emis autorizația de construire pentru stația de autobuz din Piața Gării, dar și a unei clădire-birou pe post de dispecerat.
Documentația pentru modernizarea stației de transport în comun a fost întocmită de firma SC Systegra Engineering SRL și aprobată de consilierii locali în ședința din 22 decembrie 2020.
Valoarea totală a investiției, conform devizului general, este estimată la 1.308.483 lei cu TVA, iar finanțarea va fi făcută din fonduri de la bugetul local. Durata de execuție a lucrărilor este de trei luni. Investiția include o clădire cu funcțiune de dispecerat cu un singur nivel, șase stații de autobuz cu acoperiș verde, amenajări pietonale.
Prin intervenția propusă se dorește:
- Crearea de condiții ca transportul în comun să devină o alternativă reală în raport cu celelalte modalități de transport:
- Promovarea unui transport public atrăgător pentru utilizatori;
- Asigurarea unei bune funcționări a stațiilor prin soluțiile constructive, materiale și dotări adoptate;
- Îmbunătățirea atractivității orașului și a imaginii urbane;
- Îmbunătățirea conectivității între diferite zone ale orașului;
- Reducerea timpilor de întârziere în rețeaua de transport public.
Stația de tablă, desființată
Primăria Cluj-Napoca a luat decizia să demoleze stația de autobuze din Piața Gării colț cu strada Craiovei încă din toamna anului 2019, întrucât stația nu a mai fost modernizată de ani buni, întreaga zonă arătând deplorabil.
Stația, constând dintr-o construcție cu structură metalică, era dotată cu chioșcuri pentru vânzare bilete, comerț și alimentație publică, în suprafață de 200 mp. În 1994, terenul a fost concesionat pentru 25 de ani unei firme în vederea construirii unei stații de transport în comun multifuncționale. În 2017, Primăria a decis încetarea contractului de concesiune, imobilul fiind preluat în proprietatea privată a Primăriei.
Compania de Transport Public (CTP) Cluj-Napoca susținea atunci că are în plan modernizarea a 87 de stații de transport public. CTP arată că este necesară modernizarea construcțiilor existente și precizează că automatele sistem ticketing cu copertine, bănci și coșuri de gunoi sunt amplasate în afara terenurilor concesionate.
Schimbări și în Piața Mărăști
În primăvara anului trecut, consilierii locali au aprobat demolarea imobilului situat pe Bld. 21 Decembrie 1989, localizat vis-a-vis de Hala agroalimentară Mărăști, compusă din parter cu două magazine, birou dispecer și birou bilete RATUC (CTP – n.r.), grup sanitar. Și aceasta a fost concesionată, tot în 1994, pe o perioadă de 25 de ani, iar în 2018, consilierii locali au stabilit încetarea la termen, fără posibilitate de prelungire, a contractului
Potrivit documentului citat, zona Mărăști s-a dezvoltat după 1990 „în lipsa unei viziuni de ansamblu și de perspectivă”, constatându-se că privatizarea spațiului urban s-a făcut neorganizat, inițiativa privată desfășurându-se liber și „oarecum haotic”.
Degradarea spațiului urban aferent stației de autobuz „a generat senzație de nesiguranță” localnicilor, mai scrie raportul, care subliniază necesitatea „recâștigării” spațiului public, realizarea unui design conceptual la polul opus al opțiunii stric utilitariste ce a predominat în anii `90, atunci când au fost construite stațiile.
„Considerăm că zona are un mare potențial de amenajare ca centru de cartier. Se identifică aici posibilitatea de reamenajare a stației de transport în comun, construirea de fântâni arteziene, plantații și spații verzi, amplasarea de bănci și mobilier urban integrat unui concept coerent pentru imaginea urbană a spațiilor publice din întregul ansamblu”, a transmis municipalitatea.
CITEȘTE ȘI
O companie din Prahova modernizează stația de autobuz cu iz comunist din Piața Gării