Actualitate

Atenție, clujeni! Începe modernizarea pe două străzi din centrul Clujului. Cât durează lucrările?

Două străzi din centrul orașului intră în șantier. A fost emisă autorizația de construire.

 

 


Primăria Cluj-Napoca a emis autorizațiile de construire pentru lucrări de modernizare a străzilor George Coșbuc și Cardinal Iuliu Hossu din centrul Clujului. Potrivit documentului, durata lucrărilor este de 12 luni de la momentul începerii lucrărilor. 

 


În total, patru străzi din zona centrală a municipiului Cluj-Napoca vor fi modernizate din bani de la bugetul local al orașului. Astfel, modernizarea străzilor Vasile Alecsandri, Sindicatelor, Cardinal Iulius Hossu și George Coșbuc va costa Municipiul Cluj-Napoca peste 17,1 milioane de lei (fără TVA), bani din bugetul local.

Cum vor fi modernizate cele două străzi?

Situată în zona centrală și delimitată de strada George Coșbuc și intersecția dintre străzile George Barițiu și Emil Isac, strada Cardinal Iuliu Hossu este încadrată de Canalul Morii, Parcul Central „Simion Bărnuțiu”, respectiv proprietăți private. Cu fisuri și crăpături în carosabil, îndeosebi în stațiile de transport în comun, strada va suferi o serie de lucrări ample.


Astfel, pe lângă refacerea asfaltului și a trotuarelor, se va moderniza iluminatul public, se vor amplasa patru stații de încărcare a vehiculelor electrice, iar trotuarele vor fi dotată cu mobilier urban (bănci, pubele pentru colectare selectivă, rastele biciclete). De asemenea, va fi reabilitat părculețul care găzduiește Monumentul Rezistenței Anticomuniste și vor fi plantați arbori.

Costurile totale pentru reabilitarea străzii Cardinal Iuliu Hossu (914,75 metri) se ridică la 9.532.817,22 de lei (fără TVA), durata de implementare a contractului fiind de șapte luni – o lună de proiectare, șase luni de lucrări propriu-zise. Vor fi modernizați 5.290,40 mp de carosabil și parcări, 8.884,40 mp de trotuare și va fi amenajată o suprafață de 1.513,50 mp de spațiu verde.


Strada George Coșbuc este situată în zona centrală, perpendicular pe malul drept al Someșului Mic, fiind delimitată de Splaiul Independenței și de Calea Moților. Este o legătură importantă de circulație ce deservește transportul public de călători, fiind încadrată de proprietăți private și de Parcul Central, însă prezintă urme clare de uzură și deteriorări.

Potrivit referatului de aprobare, se vor reface stratul de uzură din asfalt și trotuarele (cu plăci de piatră naturală), va fi modernizat iluminatul public și va fi instalat un mobilier urban demn de secolul XXI. Lucrarea are ca beneficii îmbunătățirea și fluidizarea traficului rutier și pietonal, precum și „creșterea de oportunități pentru cetățenii de toate vârstele”.


Lucrările de modernizare pe strada George Coșbuc (557,32 metri) vor costa municipalitatea 5.727.410,71 (fără TVA), urmând să dureze șapte luni, din care șase luni sunt dedicate lucrărilor propriu-zise. Pe lângă modernizarea unei suprafețe de 6.042,80 mp de carosabil, vor fi reabilitați 3.161,40 mp de trotuare, urmând să fie amenajată o suprafață de 858,70 mp de spațiu verde.

Piste în zonă, doar după modernizarea zonei Mărginașă - Uzinei Electrice

Primarul Emil Boc a arătat că strada Iuliu Hossu este foarte importantă în schema de introducerea a benzilor dedicate din centru spre cartierul Mănăștur și este propusă să aibă sens unic în anii următori, după demararea proiectelor care privesc zona Mărginașă - Moților - Calea Mănăștur - Uzinei Electice.

„Odată cu realizarea zonei Mărginașă – Fabrica de Bere și străpungerea cu Uzinei Electrice, vom putea avea pe Coșbuc piste de biciclete, pentru că atunci se degrevează traficul și se împarte cu cel care va fi pe străpungerea cu Uzinei Electrice. Odată cu modernizarea acestor străzi, va intra în analiza comisiei de circulație instituirea de sensuri unice pe Moților, respectiv pe Cardinalul Iuliu Hossu, axele de transport vor fi cu sens unic. Odată cu instituirea acestor sensuri unice, fiind axe dedicate de transport în comun, vom avea și piste de biciclete pe acestea”, a afirmat edilul, în decembrie 2020.

Strada George Coșbuc, „re-modernizată” peste câțiva ani?

Consilierul Alianței USR-Plus, Radu Boloveschi, a adus în discuție, într-o ședință a consiliului local din decembrie 2020, faptul că lipsesc pistele de biciclete și de pe strada George Coșbuc, propunând scoaterea proiectului de pe ordinea de zi și corelarea sa cu cel care ține de străpungerea străzii Uzinei Electrice. Solicitarea sa nu a fost aprobată, proiectul fiind supus la vot și adoptat, cu 17 voturi pentru, 5 împotrivă și 2 abțineri. Totodată, consilierul local a adus în discuție necesitatea unor amenajări în zona parcului de copii, prin amenajarea unei zone pietonale mai mari, prin care să crească siguranța copiilor, sau chiar de un pasaj subteran de trecere între Parcul Central și respectiva zonă de joacă.

„Nu au fost incluse piste de biciclete pe strada George Coșbuc, urmând să fie amenajate după ce se realizează străpungerea cu Uzinei Electrice, ceea ce pare puțin ciudat. Unde este părculețul pentru copii, este o problemă în ceea ce privește trecerea de pietoni în zona Cluj Arena. Ar fi fost foarte bine să se găsească o soluție pentru siguranța copiilor, o zonă pietonală mai mare cu limitarea vitezei sau o pasarelă sau pasaj subteran. Apoi, având în vedere că pe termen mediu, în 2-4 ani, se va refigura traficul, din cauza străpungerii cu Uzinei Electrice, considerăm că cheltuiala pentru acest proiect nu este justitficată pentru momentul acesta, când peste 2-4 ani va trebui să modernizăm din nou această zonă. Am vrea să știm dacă se poate retrage proiectul de pe ordinea de zi și să fie corelată cu proiectul străpungerii străzii Uzinei Electrice”, a spus Boloveschi.

Primarul Emil Boc i-a spus că pistele vor fi trasate după ce se finalizează străpungerea de pe Uzinei Electrice, dar că e important ca proiectul să fie aprobat și să se realizeze, între timp.

CITEȘTE ȘI

Patru străzi din zona centrală a Clujului, modernizate din banii clujenilor

 

Ultimele Stiri
abonare newsletter