Administrație

Stadiul LA ZI al lucrărilor de pe Autostrada Transilvania. Care sunt loturile cele mai avansate și care „bat pasul pe loc”?

România are 451 kilometri de autostradă și drum expres în lucru, la final de an. Dintre aceștia, circa 70 de kilometri sunt pe Autostrada Transilvania.

Stadiul LA ZI al lucrărilor de pe Autostrada Transilvania. FOTO: Lotul Nădășelu-Zimbor, foto aprilie 2022, Asociația Pro Infrastructură Stadiul LA ZI al lucrărilor de pe Autostrada Transilvania. FOTO: Lotul Nădășelu-Zimbor, foto aprilie 2022, Asociația Pro Infrastructură

 

 


Marile proiecte rutiere aflate în execuție au fost luate „la control” de Asociația Pro Infrastructură. În acest moment, România are 451 kilometri de autostradă și drum expres contractați pentru lucrări cu o valoare totală de aproape 5,9 miliarde euro, construiți de 11 antreprenori generali și asocieri.

 


Pe Autostrada A3 Transilvania, se lucrează pe patru loturi, pe aproximativ 70 de kilometri. Contractele sunt atribuite firmelor UMB (Nădășelu-Zimbor și Zimbor-Poarta Sălajului), Strabag-Geiger (Chețani-Câmpia Turzii) și Nurol (Nușfalău-Suplacu de Barcău).

Care este stadiul lucrărilor pe cele patru loturi?

  • lotul Chețani-Câmpia Turzii (15,6 km)

Contractul a fost semnat de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) cu Strabag-Geiger pentru suma de 420 de milioane de lei TVA în 26 octombrie 2022, iar ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în 21 noiembrie 2022.


 Termenul de finalizare este luna august 2024. Progresul fizic în acest moment este de 37,8%, procent care era la data rezilierii contractului anterior.

  • lotul Nădășelu-Zimbor (30 km)

Contract semnat cu UMB în 28 decembrie 2020, cu ordin de începere a lucrărilor emis în 25 ianuarie 2021. Contractul are valoarea de 1,3 miliarde de lei și termen de finalizare în februarie 2025. Progresul fizic înregistrat pe acest lot este de 43%


  • lotul Zimbor-Poarta Sălajului (12 km)

Contractul a fost atribuit firmei UMB, în 1 iulie 2020, ordinul de începere a lucrărilor fiind emis în 31 mai 2021. Valoarea contractului este de 836 milioane de lei fără TVA, iar termenul de finalizare - luna august 2024. Progresul fizic al lucrărilor este de 21%.

  • lotul Nușfalău-Suplacu de Barcău (13,5 km)

Pe acest lot lucrează turcii de la Nurol, în cadrul unui contract de 384 milioane de lei fără TVA. Contractul a fost semnat în 30 septembrie 2020, iar ordinul de începere a lucrărilor a fost emis în 1 februarie 2021. Termenul de finalizare a sectorului de drum este luna februarie 2023, iar stadiul fizic al lucrărilor este de 60%.


La nivel național, constructorul cu cel mai mare număr de kilometri contractați este UMB, urmat de WeBuild și de Mapa-Cengiz.

„Liderul în acest clasament este grupul UMB (169 km cu 1,74 miliarde euro), urmat de WeBuild (68 km cu 1,43 miliarde euro) și Mapa-Cengiz (31,33 km cu 863 milioane euro) care-și împart 69% din valoarea totală a proiectelor”, transmit cei de la Asociația Pro Infrastructură.

Aproape 1.000 de kilometri de autostradă

România are până în prezent 941 de kilometri de autostradă și aproape 40 de kilometri de drum expres, dat în circulație. 

„Câteva cifre interesante. Avem 941,58 kilometri de autostradă și 39,85 km de drum expres în exploatare. Dacă-i adăugăm pe cei 13,17 km din A1 Sibiu-Boița care vor fi probabil inaugurați până pe 20 decembrie, ne apropiem la mustață de borna 1.000 cu 994,6 kilometri. Mai avem nevoie de încă aproximativ 2.000 pentru o rețea rutieră de mare viteză și siguranță (cât-de-cât) completă.

Din cei 2.000 rămași, avem acum contracte de lucrări pe 451 kilometri cu o valoare totală actualizată de aproape 5,9 miliarde euro. Cel mai costisitor proiect este lotul 3 Sibiu-Pitești (37 km, 1,08 miliarde euro), urmat de vecinul de la nord (31,33 km, 863 milioane euro)”, mai arată Asociația Pro Infrastructură.

CITEȘTE ȘI:

FOTO. Circulație FĂRĂ RESTRICȚII pe Autostrada A10 Sebeș-Turda! Lotul 2 a fost finalizat

Ultimele Stiri
abonare newsletter