Administrație
Școală în cartierul Bună Ziua. Proiectul merge spre adoptare fără aviz de mediu
Prima școală publică din cartierul Bună Ziua parcurge noi pași spre realizare. Planul urbanistic zonal poate fi aprobat fără aviz de mediu, arată Agenția de Protecție a Mediului (APM) Cluj.
Școală în cartierul Bună Ziua. FOTO: Facebook/ Emil Boc
Proiectul privind construirea primei școli din cartierul Bună Ziua înaintează. Luna trecută, Primăria Cluj-Napoca solicita emiterea avizului și acordului de mediu pentru viitorul centru educațional.
Agenția de Protecție a Mediului (APM) Cluj a anunțat miercuri că planul privind „Elaborarea studiul de fezabilitate și Plan Urbanistic Zonal pentru obiectivul de investiții «Dezvoltare infrastructură educațională specifică învățământului primar și gimnazial în cartierul Bună Ziua – Studiu de fezabilitate și PUZ»” nu necesită evaluare de mediu, planul urmând a fi supus procedurii de adoptare fără aviz de mediu.
Studiile, demarate în urmă cu mai bine de un an
După două licitații ratate din cauza lipsei ofertelor, autoritățile au reușit anul trecut, în februarie, să atribuie licitația pentru prima școală din cartierul Bună Ziua. La a treia încercare, firma Arhi Box a câștigat contractul pentru întocmirea documentației. Durata elaborării documentației tehnice, a Studiului de Fezabilitate și a PUZ-ului prevăzută în contract era de 18 luni.
Proiectul a fost propus de consilierii locali USR ca amendament la bugetul local pentru anul 2021.
„Mă bucur că suntem cu un pas mai aproape de prima școală din Bună Ziua - unul dintre cele mai tinere cartiere din Cluj-Napoca, populat preponderent cu familii ce au nevoie de o școală aproape de casă”, a transmis Alexandra Oană, una dintre inițiatorii proiectului.
Nevoia construirii cât mai repede a unei școli în Bună Ziua este dată, pe de o parte, de numărul în creștere al locuitorilor cartierului, majoritatea tineri cu copii mici. În lipsa unei unități de învățământ în zonă, clujenii care locuiesc aici se văd nevoiți să îi ducă pe cei mici la școlile din alte cartiere, îngreunând traficul la ore de vârf. „Putem spera să reducem traficul și migrația către școlile din centru doar dacă avem școli în fiecare cartier”, a subliniat și Alexandra Oană, în urmă cu doi ani.
Școala gimnazială ce urmează să fie construită în Bună Ziua ar urma să aibă minim 24 de săli de clasă. Despre liceu, municipalitatea nu a anunțat detalii până în acest moment. Nici locația viitorului hub educațional nu a fost anunțată public până în prezent.
„Prin elaborarea studiului de fezabilitate, prestatorul, va identifica și terenul, va analiza şi propune amplasamentul pentru școală generală (primară și gimazială) cu dotările aferente în conformitate cu tema de proiectare. Zona de interes în vederea alegerii amplasamentului este Cartierul Bună Ziua, delimitat de strada Mihai Romanul și strada Măceșului la sud, Calea Turzii la vest, strada C-tin Nottara și strada Păltiniș la nord și strada Alverna la est”, se arătaîn caietul de sarcini.
Doar o creșă, în Bună Ziua, până acum
Infrastructura educațională din cartierul Bună Ziua este deficitară în acest moment, cu creșă publică fiind singura unitate de învățământ din zonă.
„Dezvoltarea imobiliară din ultimii 30 ani, cu accent pe locuire (individuală și colectivă), nu a integrat și elemente componente ale infrastructurii educaționale publice (creșă, grădinițe, școală generală, liceu) sau a unor elemente fundamentale urbane (spații publice – parcuri și piațete). Dotările de cartier sunt reduse ca număr și suprafață și sunt grupate majoritar pe str. Bună Ziua, stradă care a devenit arteră colectoare a întregului cartier. Evoluția cartierului din punct de vedere morfologic a fost determinată pe structura funciară de tip agricol (situația inițială), cu sectoare lungi, perpendiculare pe str. Bună Ziua, cu construcții înșirate în adâncime, fără componente de ierarhizare a spațiului urban. Aceste sectoare nu comunică între ele și cu orașul decât prin intermediul străzii Bună Ziua. În prezent, la nivelul cartierului este doar o creșă, cu o capacitate de 60 locuri, cu un volum insuficient pentru cartier, iar singura dotare bine dimensionată este supermarketul Lidl, amplasat la intersecția cu str. Trifoiului.
Atât în cartierele învecinate, cât și în centrul orașului, structurile educaționale sunt aglomerate în mare măsură de către locuitorii din noile cartiere apărute după 1990, ceea ce genereaza o serie de disfuncționalități, atât în ceea ce privește traficul generat de deplasarea către unitățile de învățământ cât și calitatea procesului educațional (cu clase supraaglomerate).
Un aspect strategic și esențial este reprezentat de dezvoltarea durabilă prin creșterea condițiilor de locuire, a serviciilor, a infrastructurii educaționale, a echipării edilitare și atractivității spațiilor publice în favoarea unei mai bune calități a vieții, având în vedere potențialul dezvoltării structurii urbane. Este necesar ca dezvoltarea urbană să cuprindă și sfera structurilor primare în educație (creșă, gradiniță, școală, liceu). Toate zonele de dezvoltare imobilare ale municipiului trebuie să cuprindă un pol/centru educational pentru a evita deplasările în centru sau în alte cartiere pentru învățământ”, se arăta în caierul de sarcini al licitației.
Citiți monitorulcj.ro și pe Google News
CITEȘTE ȘI: