Administrație
Creșterea mobilității urbane prin intermediul trenului metropolitan Cluj: 60 de kilometri, parcurși în 60 de minute
Proiectul trenului metropolitan din Cluj a fost depus pentru finanțare la sfârșitul lui 2024 și se află în în etapa de evaluare. „Un proiect pe care îl vom implementa mai repede decât proiectul metroului și al centurii metropolitane”, spune viceprimarul Dan Tarcea.
Trenul metropolitan va facilita mobilitatea urbană din Cluj: 60 de kilometri, parcurși în 60 de minute|Foto: monitorulcj.ro
Proiectul trenului metropolitan Cluj a fost depus pentru evaluare la sfârșitul anului 2024 și se află în prezent în etapa de evaluare pentru semnarea contractului de finanțare.
CITEȘTE ȘI:
Anul marilor proiecte ale Clujului. Emil Boc: „Sunt investiții de peste patru miliarde euro, care vor face diferența”.
După cum arată viceprimarul Clujului, Dan Tarcea, implementarea acestui proiect ar putea fi mai rapidă comparativ cu alte proiecte majore de infrastructură ale Clujului, precum metroul sau centura metropolitană.
Trenul metropolitan va facilita mobilitatea urbană din Cluj
Trenul metropolitan va asigura o mai bună conectivitate cu zona metropolitană și va avea un aport major în ceea ce privește dezvoltarea mobilității urbane.
„Este un proiect pe care cred că îl vom putea implementa mai repede decât proiectul metroului și al centurii metropolitane. Am reușit, la sfârșitul anului 2024, să depunem acest proiect pentru obținerea finanțării, iar în acest moment suntem în etapa de evaluare a proiectului pentru a putea să semnăm contractul de finanțare. Discutăm de un contract de finanțare care depășește 200 de milioane de euro. Practic, prin acest proiect ne propunem să creăm o legătură mai bună între Bonțida și zona Baciului – Rădaia, astfel încât cei care locuiesc în aceste zone limitrofe Clujului să aibă un acces mult mai facil și să creștem mobilitatea înspre și dinspre municipiul Cluj-Napoca și zonele limitrofe”, a declarat, marți, viceprimarul Dan Ștefan Tarcea, în cadrul unei intervenții radio locale.
CITEȘTE ȘI:
Patru ani pentru realizarea trenului metropolitan din Cluj. Investiție de peste 230 de milioane de euro pentru dezvoltarea mobilității urbane.
În toamna anului trecut, Primăria Cluj-Napoca încheia un parteneriat cu comunele din zona metropolitană pentru realizarea proiectului trenului metropolitan. Anterior, Ministerul Transporturilor a publicat în transparență decizională proiectul trenului metropolitan din Cluj, care va fi realizat în parteneriat cu Compania Națională de Căi Ferate CFR SA.
60 de kilometri, parcurși în 60 de minute
Trenul metropolitan din Cluj va descongestiona traficul rutier de pe DN1, DN1F și DN1C și va reprezenta o soluție modernă și nepoluantă de transport pentru mii de călători.
Trenurile vor circula cu o frecvență ridicată: de două ori pe oră în timpul zilei și o dată pe oră noaptea.
„Asta presupune o distanță de 60 de kilometri, care va putea fi parcursă într-o oră și 5 minute, ceea ce înseamnă că în jumătate de oră vei putea ajunge din Bonțida în centrul Clujului. Frecvența va fi de două trenuri pe oră, în perioada 6-23 și un tren pe oră în intervalul 23-6”, a explicat Dan Tarcea.
Trenurile (70 m lungime) vor avea o capacitate de transport de 840 de persoane (capacitate nominală – 420 de locuri) pe oră și sens.
Viceprimarul Dan Tarcea a recunoscut că municipiul Cluj-Napoca este primul oraș din România care a depus un proiect de asemenea anvergură pentru finanțare.
CITEȘTE ȘI:
Parteneriat între Primăria Cluj-Napoca şi comunele din zona metropolitană pentru trenul metropolitan. Emil Boc: „Construim un oraş cu o calitate a vieţii mai bună prin diminuarea poluării.”
„Am reușit să fim primii din România care să depună un proiect de asemenea anvergură pentru componenta de finanțare.
Acest tren presupune folosirea actualei linii de cale ferată și, în anumite zone realizarea unui fir suplimentar, realizarea unor stații noi de îmbarcare și debarcare a cetățenilor, astfel încât să aibă o mobilitate mult mai bună. Pentru zona Clujului pot oferi câteva exemple concrete: gara din Someșeni, care va fi legată cu un tunel de aeroport. Practic va fi un terminal prin care cei care vin cu trenul vor putea coborî la gara din Someșeni și de acolo, printr-un tunel, să ajungă la aeroport, fără a mai fi nevoiți să vină cu mașina. De asemenea, în zona Pieței 1 Mai vom avea o stație, la Tetarom o nouă stație, astfel încât să avem o conectivitate mult mai bună în oraș”, a explicat viceprimarul Clujului.
Proiectul trenului metropolitan Cluj vizează realizarea infrastructurii rutiere și pietonale, și include patru pasaje subterane pietonale, cu un punct intermodal în zona Aeroportului (stațiile Piața 1 Mai, Fabricii de Zahăr, IRA și Aeroportul Internațional „Avram lancu”). În plus, pe traseul trenului metropolitan vor fi realizate opt parcări auto (stațiile Gârbău, Rădaia, Hoia, Dezmir, Apahida, Câmpenești, Jucu de Jos, Bonțida).
Valoarea totală a investiției este de 1.149.916.114,67 lei, inclusiv TVA/circa 231.027.467,09 euro. Finanțarea investiției va fi realizată din fonduri europene nerambursabile, din alocațiile de la bugetul de stat prin Ministerul Transporturilor și în urma sunmelor alocate de beneficiarii proiectului trenului metropolitan: Municipiul Cluj-Napoca și comunele Gârbău, Baciu, Apahida, Jucu, Bonțida și Consiliul Județean Cluj.
Citiți monitorulcj.ro și pe Google News
CITEȘTE ȘI: