Economie

Autostrada Câmpia Turzii-Gilău mai “înghite” alte 26 de milioane de euro după cinci ani de la inaugurare

CNADNR caută constructor pentru finalizarea celor 52 km de autostradă construiţi de Bechtel în România, deschişi circulaţiei în 2009-2010, între Câmpia Turzii şi Gilău, şi realizaţi în proporţie de 97%, estimând că va plăti pentru aceste lucrări până la 114,4 milioane lei (25,9 mil. euro), cu TVA.

Proiectul de finalizare a secţiunii 2B Câmpia Turzii - Gilău din autostrada Braşov - Târgu Mureş - Cluj - Oradea - Borş include activităţi de proiectare, documentaţiile necesare autorizaţiilor şi avizelor de execuţie, lucrări de construcţie şi remedierea eventualelor defecte apărute în perioada de garanţie, potrivit unui anunţ publicat de CNADNR.

Contractul are o valoare estimată de 76,9 milioane lei, la care s-ar putea adăuga eventuale noi lucrări şi servicii similare de 15,3 milioane lei, fără TVA.


Durata acordului, finanţat cu bani de la buget, va fi de 42 de luni de la data atribuirii.

"Secţiunea 2B care face obiectul acestei documentaţii are o lungime totală de circa 52,5 kilometri şi este executată în proporţie de aproximativ 97%, conform acordului de tranzacţionare şi încetare semnat în mai 2013 între beneficiar şi antreprenorul Bechtel", se arată în caietul de sarcini.


Lucrările vor fi atribuite prin licitaţie deschisă, pentru preţul cel mai scăzut, iar constructorii interesaţi pot depune ofertele sau cererile de participare până la 9 ianuarie.

Primii 42 de kilometri ai Autostrăzii Transilvania, pe tronsonul 2B Turda-Gilău, au fost inauguraţi în decembrie 2009, încă circa 10 kilometri fiind deschişi un an mai târziu.


Pentru cei 52 de kilometri daţi în folosinţă şi pentru lucrările începute pe alte secţiuni, Bechel a primit 1,2 miliarde de euro.

Proiectul autostrăzii Braşov-Borş, denumită Autostrada Transilvania, a fost aprobat în 2003 şi început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu Bechtel, care ar fi trebuit finalizat până în 2012. Contractul a suferit însă, în decursul timpului, mai multe modificări, fiind reziliat în mai 2013, statul român plătind companiei americane 37,2 milioane de euro şi datorii de 50 milioane de euro.


Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, declara la finele lunii iulie că Autostrada Transilvania are "un viitor luminos" şi estima că finalizarea construcţiei ar putea avea loc în anul 2017.

Rus a revizuit drastic targetul avansat de predecesorul său la conducerea instituţiei, Dan Şova, cu privire la construcţia de autostrăzi. Astfel, România ar trebui să construiască 656 kilometri de autostradă şi 2.226 kilometri de drumuri expres până în anul 2030, potrivit Master Planului de Transport, în condiţiile în care Şova promitea în aprilie 1.800 kilometri noi de autostradă până în anul 2020.


Pentru 2014 CNADNR a programat deschiderea traficului pe 56 de kilometri de autostradă, mai puţin de jumătate faţă de nivelul din 2013, când au fost finalizaţi 116 kilometri, urmând ca anul viitor să fie inaugurate două porţiuni, însumând 17 kilometri (o secţiune de tronson pe Arad-Nădlac şi şoseaua de legătură între centrul Capitalei şi autostrada spre Ploieşti).

Lungimea totală a reţelei de autostrăzi din România numără în prezent aproximativ 670 km. La finele săptămânii trecute a fost inaugurat lotul 3 al Autostrăzii Sibiu-Orăştie, în lungime de 22 de kilometri, acesta fiind singurul tronson finalizat deocamdată în 2014.

Ultimele Stiri
abonare newsletter