Educație

Interpreţi mimico-gestuali pentru studenţii cu dizabilităţi de la UBB

Studenţii cu deficienţe de auz care învaţă într-una din facultăţile Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca vor fi asistaţi, din acest semestru, de interpreţi mimico-gestuali, care îi vor sprijini în înţelegerea şi însuşirea materiei predate la cursuri.

Universitatea clujeană devine astfel una din puţinele din România care se aliniază la standardele europene de asigurare a accesibilităţii la învăţământ echitabil, oferind suport studenţilor cu tulburări de auz, prin intermediul unor interpreţi specializaţi, care îi ajută să facă faţă provocărilor cursurilor universitare.

De altfel, UBB a fost prima universitate românească care a înfiinţat, în anul 2013, un birou dedicat sprijinirii studenţilor cu dizabilităţi.


'Noi suntem preocupaţi de accesibilizarea universităţii de multă vreme, avem acest Birou pentru Studenţi cu Dizabilităţi (BSD), am fost prima universitate din România care a înfiinţat un asemenea birou şi am fost daţi ca şi exemplu de bune practici într-un document asumat de Ministerul Educaţiei în 2015', a declarat miercuri prorectorul Ioan Bolovan, cel care a coordonat implementarea acestui proiect, potrivit Agerpres.

Universitarul clujean este de părere că aceste acest tip de sprijin acordat studenţilor cu tulburări de auz va transmite un nou mesaj de deschidere a UBB către persoanele cu diferite tipuri de deficienţe şi care doresc să urmeze o facultate.


La rândul său, coordonatorul BSD, Alina Rusu, a precizat că numărul studenţilor cu deficienţe de auz care studiază în universitate nu este foarte mare, însă a subliniat importanţa faptului ca ei să beneficieze de sprijinul unui interpret mimico-gestual.

'În ultimii trei ani, la noi la universitate s-au declarat cu dizabilităţi auditive, în medie, 4-6 studenţi pe an, de la toţi anii. Dar numai doi au solicitat ajutor şi, pe baza sprijinului solicitat, prin biroul nostru, noi am sesizat la rândul nostru Rectoratul, care a decis la nivel de Consiliu de Administraţie asigurarea în regim de plata cu ora a doi interpreţi mimico-gestuali', a declarat Alina Rusu.


Cei doi tineri cu deficienţe de auz care vor fi asistaţi de interpreţi sunt studenţi la zi în cadrul Facultăţii de Studii Europene, respectiv a celei de Studii Economice şi de Gestiune a Afacerilor.

Alina Rusu a explicat că nevoia unui astfel de sprijin apare în condiţiile în care studenţii cu tulburări de auz au dificultăţi în a extrage maximum de informaţie din cursurile la care participă, bazându-se doar pe cititul de pe buze şi pe informaţia vizuală pregătită de profesor pentru ora respectivă.


Specialiştii din cadrul Asociaţiei Naţionale a Interpreţilor Autorizaţi în Limbaj Mimico-Gestual (ANIALMG) au explicat că un asemenea student poate pierde o parte din informaţie - de exemplu, în momentul în care notează ce a înţeles, el nu mai poate urmări profesorul - şi astfel poate avea dificultăţi în a înţelege corect şi eficient ceea ce i se predă.

Proiectul este derulat în colaborare cu interpreţi din cadrul ANIALMG, care sunt desemnaţi, prin intermediul Biroului pentru Studenţii cu Dizabilităţi din cadrul UBB, pe baza solicitărilor formulate de conducerile facultăţilor.


'Iniţiativa se încadrează în strategia mai largă de deschidere şi implicare în comunitate a Universităţii Babeş-Bolyai şi completează eforturile constante derulate de universitate, prin Biroul pentru Studenţii cu Dizabilităţi, în vederea integrării studenţilor cu dizabilităţi şi oferirii şanselor egale la educaţie şi la serviciile universitare', se arată într-un comunicat transmis miercuri AGERPRES de Departamentul de Comunicare al UBB.

Ultimele Stiri
abonare newsletter