Național

Românii, interes redus pentru transportul feroviar. Numărul pasagerilor care au circulat cu trenul, în scădere în primele șase luni ale anului.

Românii continuă să prefere transportul rutier, astfel că numărul pasagerilor care au circulat cu trenul în prima parte a anului este în scădere.

Interes redus pentru transportul feroviar |Foto: CFR Calatori Facebook.com Interes redus pentru transportul feroviar |Foto: CFR Calatori Facebook.com

 

 


În ciuda problemelor legate de infrastructura rutieră și a inaugurării kilometrilor de autostradă pe „tronsoane” (în vara acestui an România avea puțin peste 1.100 km de autostradă și drum expres), românii preferă transportul rutier celui feroviar. 

Interes redus pentru transportul feroviar

Numărul pasagerilor care au călătorit cu trenul, în primul semestru din 2024, a fost de 35,54 milioane, în scădere cu 3% comparativ cu perioada similară a anului trecut, potrivit datelor publicate miercuri de Institutul Naţional de Statistică (INS).


CITEȘTE ȘI: 
Circulația feroviară din România, sub orice critică. Zece ore pentru o călătorie cu trenul între Cluj și București. Distanțe similare, parcurse în patru ore, în țările europene.

Astfel, transportul feroviar de pasageri a avut, în primele şase luni ale anului, o pondere de doar 16,6% în transportul total de pasageri, fiind depăşit, de departe, de transportul rutier, cu o pondere de 77,5%.

Din cei 35,5 milioane de pasageri care au călătorit cu trenul, 35,299 milioane pasageri au călătorit în ţară, iar 141.000 au efectuat călătorii internaţionale.


A scăzut și transportul feroviar de marfă

Și transportul feroviar de marfă s-a diminuat. Astfel, în ceea ce priveşte transportul feroviar de mărfuri, volumul a scăzut cu 9,8% faţă de semestrul I din 2023, înregistrându-se creştere doar în transportul internaţional, cu 2,7%.

Potrivit datelor statistice, majoritatea indicatorilor tehnico-economici de utilizare a parcului de vehicule în transportul feroviar au înregistrat o evoluţie negativă comparativ cu semestrul I 2023, o dinamică pozitivă fiind consemnată la indicatorul privind timpul mediu de rulaj al vagoanelor de marfă (zile), care a crescut cu 16,8%.


Spre exemplu, viteza medie comercială a trenurilor de pasageri (km/h) a scăzut cu 3,1%.

Zece ore pentru o călătorie cu trenul între Cluj și București

O călătorie cu trenul între Cluj și București, pe o distanță mai mică de 500 de kilometri, durează circa zece ore, în timp ce distanțe similare sunt parcurse în doar câteva ore în țările europene.


CITEȘTE ȘI: 
Estimările optimiste pentru modernizarea liniei feroviare Poieni-Aghireșu, de pe ruta Cluj-Oradea, „la pachet” cu veștile proaste. Asociația Pro Infrastructura: „Oamenii abia acum află că li se dărâmă gara”.

Dacă în Polonia călătoria între Varşovia şi Gdansk (327 km) durează între două ore şi jumătate şi trei ore şi jumătate, în România distanța dintre marile orașe, precum ruta Cluj-București, este parcursă în circa zece ore. În Austria sau Germania, trenurile circulă cu o viteză medie de 93-130 km/oră, de 2-3 ori mai repede decât cele din România.

Spre exemplu, dacă în 2022 au fost modernizați puțin peste 13 km de căi ferate, în 2023 promisiunile CFR s-au spulberat: din 100 de km de cale ferată promiși să fie modernizați, s-a recepționat 0 kilometri.

Numărul de kilometri de cale ferată modernizată recepționați în România a scăzut de la un an la altul. Dacă în 2021 erau modernizați 33,02 km, în 2022 doar 13,39 km de cale ferată au fost recepționați. În 2023, performanța negativă a ajuns la zero kilometri de cale ferată modernizați. De altfel, și calitatea serviciului de transport feroviar lasă mult de dorit, în condițiile în care o bună parte din garnitura de trenuri aparține secolului trecut. 

Nu e de mirare că o călătorie cu trenul pe ruta Berlin-Munchen (504 km) durează între patru şi cinci ore, cu o viteză medie a trenurilor între 100-126 km/oră, iar în România, pe rutele dintre marile orașe durata călătoriei este mult peste cea din ţările UE care au investit în infrastructura feroviară, dar şi în trenuri de mare viteză

În 2023, viteza medie a celor 1.100 de trenuri de călători care au circulat în România a fost de 45,6 km/h. 

Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

CITEȘTE ȘI:

Circulația feroviară din România, sub orice critică. Zece ore pentru o călătorie cu trenul între Cluj și București. Distanțe similare, parcurse în patru ore, în țările europene.

Trenurile care leagă Clujul de Sibiu, afectate de lucrările la suprastructura feroviară între Ocna Sibiului-Loamneș. Timp de două luni, călătorii vor fi transbordați cu mijloace auto.

Ultimele Stiri
abonare newsletter