Politică

Partidele au cheltuit 34 de milioane de lei pentru promovare politică în perioada campaniei electorale. Cheltuieli record de 198 de milioane de lei, în primele șase luni ale anului.

În perioada ianuarie-iunie, partidele politice au primit subvenții în valoare de 133 de milioane de lei. Toate partidele au cheltuit mai mult decât au primit, astfel că totalul cheltuielilor este de aproape 200 de milioane de lei.

Partidele au cheltuit sume record în primele șase luni ale anului electoral 2024|FOTO: Inquam Photos / Sabin Cirstoveanu Partidele au cheltuit sume record în primele șase luni ale anului electoral 2024|FOTO: Inquam Photos / Sabin Cirstoveanu

 

 


Partidele politice din România au continuat să pompeze bani în promovare și propagandă în primele șase luni ale anului electoral 2024. Astfel, în mai-iunie, partidele au cheltuit 34 de milioane de lei pentru promovarea partidului (presă și propaganda/spoturi publicitare), arată datele analizei realizate de Expert Forum (EFOR), care semnalează problemele legate de lipsa de transparență a perioadei de precampanie, precum și reglementările privind cheltuirea subvențiilor în timpul campaniilor electorale.

Cheltuieli de 150% raportat la fondurile alocate

Încă de la finalul anului trecut, EFOR semnala majorarea exagerată a bugetului Autorității Electorale Permanente (AEP), buget ce includea 314 milioane de lei pentru subvențiile acordate partidelor politice. 


CITEȘTE ȘI: 
Alocările pentru partide, majorate în anul electoral 2024. EFOR: „Tăiați din subvențiile pentru partidele politice”.

În prima jumătate a anului, partidele politice au primit suma de 133 de milioane de lei, după cum urmează: 
*PSD – 52,1 milioane de lei
*PNL – 44,1 milioane de lei
*USR – 23,8 milioane de lei
*PMP – 445 mii lei (începând doar cu luna iunie)
*AUR – 10,5 milioane de lei
*ProRo – 1,9 milioane lei

„În aceeași perioadă partidele au cheltuit 198 de milioane lei, adică aproape 150% raportat la banii primiți. Toate partidele au cheltuit mai mult decât au primit: AUR (274%), USR (178%) și PNL (152%). PSD a alocat puțin peste cât a primit în prima jumătate de an. Procentual, PMP a avut cele mai mari cheltuieli (de cinci ori!), cel mai probabil din economii. Pro România a cheltuit puțin (67 mii lei) în luna iunie”, arată analiza EFOR. 


Sursa: EFOR

Cele mai mari cheltuieli s-au înregistrat în lunile martie – 35 de milioane de lei (18%) și aprilie – 56 de milioane (28%)

CITEȘTE ȘI: 
Înainte de alegeri, partidele mizează pe publicitatea pe rețelele de socializare. Dezinformarea, tactică de promovare politică.

În perioada de precampanie (luna mai) s-au înregistrat cheltuieli de 32 de milioane de lei și 27 de milioane în luna iunie.


„Pe perioada campaniei electorale valorile s-au redus, însă partidele au cheltuit mult în precampanie. Aceste fonduri nu se includ în rapoartele pentru campania electorală, fiind vorba despre finanțarea activității curente a partidelor”, potrivit sursei citate. 

Doar pentru promovarea partidelor, în lunile mai-iunie, s-au cheltuit 34 de milioane de lei pentru presă și propaganda/spoturi publicitare. 


Pe ce au fost cheltuiți banii

Chiar dacă partidele au avut strategii de comunicare relativ diferite, subvențiile cheltuite pentru contracte destinate liniei bugetare presă și propagandă reprezintă pe de parte cea mai mare valoare în lista de cheltuieli a fiecăruia. Se observă cheltuieli semnificative și pentru sondaje, consultanță politică sau organizarea de activități cu caracter politic.

Cele mai mari sume au fost cheltuite pentru:
*presă și propagandă: 109,3 milioane de lei – 55% din totalul cheltuielilor
*consultanță politică: 17,4 milioane de lei – 8,8% din totalul cheltuielilor
*personal: 15,7 milioane de lei – 7,9% din totalul cheltuielilor
*activități politice: 12,7 milioane de lei – 6,4%
*sondaje de opinie: 11,8 milioane de lei – 6%
*bunuri mobile și imobile: 7,5 milioane de lei – 3,8%
*producția și difuzarea de spoturi publicitare: 5,7 milioane de lei – 2,9%
*alte categorii: 18 mil – 9 %

Finanțare electorală netransparentă și o campanie „lipsită de nerv”

Partidele pot cheltui banii din subvenții pentru promovarea partidului (publicitate politică – oricând) sau pentru promovarea competitorului electoral (publicitate electorală – în timpul campaniilor electorale). Spre deosebire de perioada de campanie, regulile privind modul în care se pot promova partidele politice în afara acesteia sunt relativ limitate.

EFOR a semnalat deja în mod repetat faptul că legislația privind desfășurarea campaniilor electorale și cea privind finanțarea campaniilor electorale și partidelor politice sunt deficitare și încurajează lipsa de transparență prin mutarea unei părți a cheltuielilor în perioada de precampanie, cu cerințe mult mai relaxate decât cele din campanie. 

„Deși logica reformării legislației în 2015, când a fost introdusă reglementarea care limitează modalitățile de promovare stradală în timpul campaniei electorale, a fost să reducă finanțarea electorală netransparentă, a reușit, în mod pervers, să mute o parte din probleme în afara campaniei electorale și să supra-reglementeze o campanie ce pare inexistentă, lipsită de nerv”, semnalează analiza Expert Forum. 

Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

CITEȘTE ȘI:

Partidele se pregătesc de campanie: creștere semnificativă a cheltuielilor cu propaganda.

Înainte de alegeri, partidele mizează pe publicitatea pe rețelele de socializare. Dezinformarea, tactică de promovare politică.

abonare newsletter