Timp Liber

Weekend la iarmaroc. Cum a fost Festivalul Creației și Artelor care duce tinerii la Muzeul Satului?

Dacă ai intrat zilele trecute pe porțile Muzeului Satului din Cluj-Napoca, ai putut crede că ești la Woodstocks.

Dacă ai intrat zilele trecute pe porțile Muzeului Satului din Cluj-Napoca, ai putut crede că ești la Woodstocks/ Foto: organizatori Dacă ai intrat zilele trecute pe porțile Muzeului Satului din Cluj-Napoca, ai putut crede că ești la Woodstocks/ Foto: organizatori

 

 


O inițiativă locală a transformat pentru câteva zile peisajul rural și idilic al Muzeului într-un loc viu, animat. Sute de tineri au umplut cărările satului-muzeu, au ascultat muzică stând pe iarbă la concerte, au participat la ateliere de desen sau pur și simplu au admirat peisajul. Printre casele de lemn, acoperite cu paie sau cu șindrilă, nu ai avut voie să „duhănești”, dar ai putut să călărești, să asculți muzică, să admiri expozițiile de artă, să descoperi creațiile artiștilor-meșteșugari să te întâlnești cu prietenii. 

 


Haine din cânepă importată din Ucraina, o băutură din miere de albine premiată la nivel mondial sau bijuterii făcute din componente de calculatoare și telefoane vechi, reciclate sunt unele dintre atracțiile Târgului de Creatori. 

Au fost peste 50 de creatori adunați într-un singur loc, festivalul fiind un loc de întâlnire a comunității creative. De la bijuterii prețioase realizate din materiale reciclate, până la haine și accesorii unice, fiecare produs expus purta amprenta unui meșteșug original. Originale sunt și activitățile care completează Târgul de Creatori,: concerte de muzică acustică și pe vinil, expoziții de artă, echitație, proiecții de film în aer liber (cinema silențios), spectacole de cultură, felurite ateliere - atât pentru cei mari, cât și pentru copii, fun park pentru câini, dar și zone de mâncare și băutură pe alese.


În cadrul acestui Iarmaroc, accentul este pus pe produse sustenabile, promovând creatori și articole speciale, care nu se găsesc cu ușurință în altă parte. Iarmaroc își propune să schimbe mentalități. Prin diversitatea produselor și materialele folosite, Târgul de Creatori evidențiază nu doar talentul, ci și importanța protejării mediului înconjurător și nu numai. 

Evenimentul „Iarmaroc la Sat" este primul din seria „Iarmaroc” desfășurat în format fizic. 


„Este un eveniment unic pentru că totul este autentic și se pune accentul pe întoarcerea la rădăcini. Publicul are posibilitatea să aleagă dintr-o varietate de activități, inclusiv activități de creație, proiecții de cinema silențios, zona de târguri de creatori, hamace și concerte. Participanții sunt încurajați să descopere și să experimenteze autenticitatea, să cunoască creatorii și să îi susțină, cu un focus principal pe sustenabilitate”, explică unul dintre organizatori, Raluca Bogdan. 

Produsele naturale, printre „vedetele” Iarmarocului

Un astfel de târg al creației și întâlnirii promovează, bineînțeles, produse handmade și naturale. Aici, fiecare articol expus a inclus o combinație de tradiție și inovație. 


„Produsele noastre sunt complet homemade, toate materialele folosite, precum ceara, fitilul și parfumurile, sunt alese de noi. Produsul finit este o gamă largă de lumânări realizate cu dragoste. Pentru noi, Iarmaroc este un festival de suflet și ne simțim conectați cu ambientul de aici. Ne remarcăm prin utilizarea unor ingrediente cât de natural posibile, iar elementul unic este reprezentat de mirosul proeminent și persistent al lumânărilor,” spune Răzvan Lica, producătorul unor lumânări parfumate. 

Astfel de evenimente nu sunt doar ocazii de relaxare sau de distracție, ci și prilej pentru o altfel de educație. Un exemplu este afacerea gândită de o tânără pentru care componenta ecologică e cea care contează cel mai mult: alături de prietenii ei, ea creează bijuterii și accesorii fabricate din piese reciclate de la calculatoare, telefoane și alte obiecte electronice. „Se iau componente din calculatoare sau telefoane vechi și se modelează astfel încât produsul final să fie bijuterii și accesorii gata de purtat”, explică Dana Rusu, fondatorul brandului. Ea își propune să sensibilizeze publicul asupra importanței consumului conștient și a reciclării. „Avem și o colaborare cu o companie de reciclare , dar am și primit și primim în continuare componente de la persoane fizice. Materialele pentru multe din bijuteriile pe care le avem acum sunt din donații”, spune Dana Rusu.

Citiți monitorulcj.ro și pe Google News 

CITEȘTE ȘI:

Noaptea Muzeelor, la Cluj-Napoca. 53.600 de vizitatori într-o singură zi la expoziții. FOTO

abonare newsletter