Actualitate

Birocrația excesivă împinge angajatorii să ofere șpagă pentru angajații străini: „Procedurile trebuie simplificate și reglementate”

România se confruntă cu un deficit alarmant de forță de muncă, iar angajatorii care încearcă să aducă muncitori străini pentru a-și susține activitatea se lovesc de un sistem birocratic rigid și încet.

Birocrația excesivă împinge angajatorii să ofere șpagă pentru angajații străini| Foto: pexels.com Birocrația excesivă împinge angajatorii să ofere șpagă pentru angajații străini| Foto: pexels.com

 

 


România se confruntă cu un deficit alarmant de forță de muncă, iar angajatorii care încearcă să aducă muncitori străini pentru a-și susține activitatea se lovesc de un sistem birocratic rigid și încet. Procedurile complicate și termenul lung de obținere a avizelor de muncă îi forțează pe unii angajatori să recurgă la metode neoficiale pentru a-și accelera procesele, inclusiv la oferirea de șpagă celor de la Biroul de Imigrări.

 


Meta Urban a adresat o scrisoare deschisă către Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul Afacerilor Externe prin care solicită simplificarea procedurilor de verificare și autorizare a muncitorilor străini care solicită dreptul de muncă pe teritoriul României.

Demersul este realizat în contextul în care procurorii DNA au prins recent în flagrant doi polițiști de la Imigrări pe care îi acuză că primeau șpagă de la patronii firmelor de recrutare a angajaților asiatici ca să le urgenteze avizele de muncă în România, potrivit unui comunicat al DNA.


Într-un context în care România se confruntă cu un deficit acut de forță de muncă, atragerea muncitorilor asiatici s-a transformat într-un veritabil fenomen economic. Însă, în spatele acestei soluții aparent benefice pentru economia românească se ascunde o serie de fraude și practici ilegale care amenință integritatea pieței muncii și drepturile muncitorilor imigranți.

Sistemul birocratic blochează angajările

„Sunt foarte multe firme în România care așteaptă luni de zile să le vină forța de muncă din Asia sau Africa,” a declarat pentru monitorulcj.ro Horia Nasra, membru al Asociației META URBAN.


„De exemplu, eu am o pizzerie și stau 3 luni până îmi vin 3 angajați din Filipine sau Sri Lanka. Toată lumea are de pierdut din cauza acestor blocaje birocratice,” a adăugat el, criticând întârzierile mari și lipsa de eficiență a autorităților în procesarea solicitărilor de muncă pentru străini.

Această birocrație excesivă și sistemul greoi îi pun pe angajatori în situații dificile. Mulți sunt forțați să aștepte luni de zile pentru a obține documentele necesare, în timp ce afacerile lor suferă de pe urma lipsei de personal. Din nefericire, pentru a evita astfel de întârzieri, unii angajatori ajung să ofere șpagă funcționarilor responsabili de gestionarea acestor dosare, în speranța că își vor grăbi procedurile.


Întrebat de ce există o birocrație atât de stufoasă, Horia Nasra a declarat că „pur și simplu sunt foarte mulți politicieni care sunt slab pregătiți profesional și sunt incapabili să ducă la capăt un proiect sau să realizeze ce oportunități poate oferi îmbunătățirea legislației, chiar în domeniul acesta”, a adăugat Horia Nasra.

Horia Nasra | Foto: Gabriel Horia Nasra - Facebook

Scrisoarea Asociației poate fi citită mai jos

Scrisoare deschisă către Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul Afacerilor Externe,

Stimate domnule ministru al Afacerilor Interne, Marian-Cătălin PREDOIU
Stimată doamnă ministru al Afacerilor Externe, Luminiţa-Teodora ODOBESCU

În contextul actual al lipsei acute de forță de muncă din România, solicităm respectuos simplificarea procedurilor de verificare și autorizare a muncitorilor străini care solicită dreptul de muncă pe teritoriul României. Deficitul forței de muncă, deja amplificat de dinamica pieței, necesită soluții rapide și eficiente pentru a evita impactul economic negativ previzionat.

Digitalizarea parțială a procesului de obținere a avizului de muncă, deși un pas în direcția corectă, se dovedește insuficientă și creează sarcini administrative duble. În prezent, documentele încărcate electronic pe platforma Inspectoratului General pentru Imigrări (IGI) trebuie depuse și fizic, ceea ce nu doar că îngreunează procesul, ci menține birocrația redundantă. Procedurile curente nu răspund nevoilor economice actuale și creează întârzieri nejustificate, afectând competitivitatea României pe piața europeană a muncii.

Un exemplu concret îl reprezintă cerința ca angajatorul să obțină cazierul judiciar de la Ministerul Afacerilor Interne (MAI), doar pentru a-l depune ulterior tot la o instituție din subordinea acestui minister, respectiv IGI. În era digitalizării și a interconectării instituționale, acest proces ar putea fi simplificat prin acces direct la aceste date de către IGI, fără implicarea angajatorului.

De asemenea, obținerea unei adeverințe de la Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) cu posturile vacante, care nu are nicio relevanță directă în procesul de eliberare a avizului de muncă, devine o formalitate birocratică inutilă. Toate aceste date sunt deja accesibile la nivel de instituții de stat și ar trebui integrate într-un flux unitar și transparent, fără a solicita angajatorului să fie purtat între multiple agenții.

În ceea ce privește termenul de obținere a avizului de muncă și a vizei de lungă ședere în scop de muncă, actualele proceduri prelungesc procesul până la 3-4 luni. Ulterior, obținerea vizei durează alte aproximativ 3 luni, ceea ce afectează sever capacitatea angajatorilor de a acoperi posturile vacante într-un interval rezonabil.

Potrivit unui studiu realizat de PricewaterhouseCoopers (PwC), deficitul de forță de muncă pentru anul 2022 era estimat la 145.000 de persoane, iar în lipsa unor măsuri imediate, acesta poate crește la 224.000 de persoane până în 2026. Pierderile economice asociate acestui deficit de forță de muncă sunt considerabile: 4,4 miliarde EUR, în 2022, și, posibil, până la 9,5 miliarde EUR, în 2026. În fața acestui risc economic, simplificarea și eficientizarea procedurilor de imigrație pentru muncitorii străini devine esențială pentru menținerea competitivității economice a României.

Mai mult, complexitatea și durata acestor proceduri pun o presiune suplimentară asupra angajaților IGI, creând un context favorabil pentru dezvoltarea unor rețele mafiote subterane, care speculează nevoia urgentă de forță de muncă și facilitează obținerea avizelor prin metode ilicite. Această situație subminează încrederea în instituțiile statului și perpetuează corupția, cu efecte devastatoare pe termen lung.

Concluzionând, solicităm implementarea unor măsuri rapide și eficiente pentru simplificarea procedurilor administrative legate de obținerea dreptului de muncă pentru muncitorii străini, inclusiv:

  • Digitalizarea completă a procesului, eliminând obligativitatea depunerii fizice a documentelor.
  • Accesul direct al instituțiilor implicate (IGI, MAI, AJOFM,ONRC etc.) la datele necesare, fără implicarea angajatorilor în obținerea documentelor care pot fi furnizate automat.
  • Reducerea termenelor de procesare a avizelor de muncă și a vizelor de lungă ședere, astfel încât România să devină un mediu atractiv și competitiv pentru angajarea muncitorilor străini.

Apreciem atenția acordată acestei probleme și rămânem deschiși la dialog, pentru a identifica soluții adecvate care să sprijine atât mediul de afaceri, cât și economia națională.

Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

CITEȘTE ȘI:

Experiențele asiaticilor care lucrează în România. Imigranții plătesc până la 16.000 de lei pentru a ajunge în țara noastră.

Ungaria a pierdut 464.000 de locuitori în ultimii zece ani. Deficitul de populație, acoperit de un surplus de imigranți

abonare newsletter