Actualitate
Tramvaiul utilitar a fost înlocuit cu o autospecială nouă, modernă (P)
Tramvaiul utilitar ITB 3VU a fost pus în funcțiune odată cu realizarea liniei de tramvai în municipiul Cluj-Napoca, în anul 1987.
Acesta a fost casat deoarece a depășit durata normată de viață, prezenta uzură fizică și morală foarte accentuată, cablurile instalației electrice fiind neconforme din punct de vedere al izolației electrice, iar structura de rezistență era foarte afectată de rugină. Vagonul era dotat doar cu o perie de sârmă pentru măturarea căii de rulare. Acesta nu a mai fost utilizat de foarte mulți ani (2012), deoarece nisipul măturat de pe calea de rulare a tramvaiului nu era aspirat, ci era aruncat pe prima bandă de circulație, existând și riscul aruncării lui spre mașinile din apropiere.
După modernizarea liniei de tramvai utilajul nu a mai ieșit pe traseu din motive ce țin de siguranța traficului, întrucât acest vagon era echipat cu un singur boghiu cu ampatament mărit, iar restul tramvaielor sunt echipate cu câte două boghie cu ampatament mult mai mic. Din acest motiv, tramvaiul utilitar nu se mai putea încadra în curbe, existând riscul deteriorării șinei sau chiar a deraierii utilajului.
Costurile de refacere a structurii caroseriei, a instalației electrice și a instalației de comandă a motoarelor ar fi fost foarte ridicate, nefiind justificate pentru scopul utilizării lui doar ca exponent de muzeu.
Pentru curățarea canalelor șinei și a căii de rulare, a fost achiziționat un autovehicul special nou, modern, dotat cu instalații de curățare a canalelor șinei cu jet de apă sub presiune, cu perii și aspirator. Acesta este proiectat astfel încât în urma utilizării lui, canalul șinei să rămână curat, murdăria fiind aspirată și colectată într-un recipient al utilajului. Autospeciala HAKO efectueaza curatarea liniei de tramvai din municipiu o data sau de doua ori pe luna in functie de nevoi colectand lunar peste 8 m³ de nisip si pietris.
CITEȘTE ȘI: