Administrație

Marile orașe refuză să participe la „Rabla 2”. Boc: „Noi avansăm toată suma și o recuperăm la Sfântul Așteaptă”

Ministerul Mediului ia în calcul schimbarea programului Rabla Local, dedicat mașinilor mai vechi de 15 ani, după ce marile orașe au refuzat să participe.

Marile orașe refuză să participe la „Rabla 2”. Boc: „Noi avansăm toată suma și să o recuperăm la Sfântul Așteaptă”. FOTO: Depositphotos.com Marile orașe refuză să participe la „Rabla 2”. Boc: „Noi avansăm toată suma și să o recuperăm la Sfântul Așteaptă”. FOTO: Depositphotos.com

 

 


Programul Rabla Local, prin care Administrația Fondului pentru Mediu și Primăriile oferă câte 1.500 de lei celor ce își casează mașinile mai vechi de 15 ani, ar putea fi schimbat. 

 


Primarii municipiilor spun că bugetele locale nu le permit un asemenea efort financiar, scrie ProTV. Ploieștiul a fost primul oraș care a anunțat public că nu intră în programul „Rabla Local”, apoi același lucru au anunțat, pe rând, primarul Piteștiului și cel din Miercurea Ciuc. 

Și primarii din marile orașe ale țării au respins ideea participării la program în forma anunțată de Ministerul Mediului.


„Înainte era propunerea ca noi să avansăm toată suma și să o recuperăm la Sfântul Așteaptă. Nu putem, că bugetele noastre sunt oricum vitregite, încălzire, școli, cheltuieli cu contractele, prețurile la electricitate, nu avem bani să punem noi în locul Guvernului”, a declarat Emil Boc pentru sursa citată.

„Noi nu ne putem asuma o cheltuială de 1.500 de lei per rablă și nu ne putem asuma să plătim toată suma de trei mii de lei în avans că municipiu și să sperăm că o recuperăm de la AFM”, a spus și Dominic Fritz, primarul din Timișoara.


Primăriile trebuie să plătească integral și apoi să își recupereze banii

Potrivit formei în care a fost publicat programul „Rabla Local”, în Monitorul Oficial proprietarii mașinilor mai vechi de 15 ani - care decid să le caseze - primesc 3.000 de lei la Primărie. Apoi, autoritățile locale urmează să recupereze jumătate din sumă de la Administrația Fondului de Mediu.

În acest context, ministrul Mediului reanalizează situația și ia în calcul modificarea programului. Este posibil ca autoritățile centrale să suporte până la 80% din cheltuială, dar asta va duce la scăderea numărului de rable trimise la fier vechi.


Programul „Rabla 2”, lansat la 1 iulie

Programul Rabla 2, care prevede că mşinile mai vechi de 15 ani pot fi predate administraţiilor locale, proprietarii primind pentru acestea 3.000 de lei, a intrat în vigoare de pe 1 iulie 2022.

La o întâlnire a Asociației Municipiilor din România (AMR), Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Barna Tanczos, a punctat soluția de a scoate din funcțiune mașinile mai vechi de 15 ani, urmând ca până la data de 1 iulie a.c aceasta să intre în vigoare sub forma unui program Rabla 2 care prevede o sumă de 3.000 de lei pentru predarea la sediul primăriei a unui astfel de autovehicul.

Programul Rabla 2 este un program complementar Rabla și are ca scop eliminarea rapidă a mașinilor foarte vechi. Prin PNRR, România s-a angajat în fața UE că va elimina de pe străzi aproximativ 250.000 de mașini cu o vechime de peste 15 ani, până în 2026.

Programele deja consacrate, Rabla Clasic și Rabla Plus (destinat achiziției de mașini electrice sau hibrid plug-in) înlocuiesc anual zeci de mii de autovehicule uzate, a căror vechime nu depășește însă întotdeauna acest prag de vechime, spun reprezentanții Agenției.

FOTO: Depositphotos.com

CITEȘTE ȘI:

„Rabla” local, lansat la 1 iulie! Programul ar putea finanța cumpărarea de biciclete și trotinete electrice

Ultimele Stiri
abonare newsletter