Administrație

Vot în unanimitate pentru metrou, dat de consilierii locali din Florești

Consilierii locali din Florești au votat luni în unanimitate proiectul privind studiul de fezabilitate al metroului și trenului metropolitan.

Consilierii locali din Florești au votat luni în unanimitate proiectul privind studiul de fezabilitate pentru metrou Consilierii locali din Florești au votat luni în unanimitate proiectul privind studiul de fezabilitate pentru metrou

 

 


Ionel Oprea, șeful de proiect al metroului din Cluj, a prezentat o simulare a traseului viitoarei magistrale de metrou, care pornește din Florești, cartierul Terra, și ajunge până în viitorul cartier Sopor. Proiectul de hotărâre privind aprobarea Studiului de fezabilitate (documentația tehnică și indicatorii tehnico-economici) pentru obiectivul de investiții „Tren Metropolitan Gilău-Florești- Cluj Napoca- Baciu - Apahida- Jucu- Bonțida- etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala 1 de metrou și tren metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea și a studiilor conexe viitoarelor obiective de investiții"- componenta investițională Magistrala 1 de Metrou”, a fost dezbătut și votat în unanimitate în ședința Consiliului Local (CL) Florești, de luni, 22 noiembrie 2021.

 


„Prima stație de metrou este amplasată în sudul cartierului Terra din Florești, într-o zonă în care vom amenaja și un drum către DN1 și către viitoarea centură, vom amenaja și un park&ride. Această stație este doar cu un nivel în subteran, nivel vestibul. Am adoptat această tehnologie, fiind mai ieftină, dar și fiindcă amplasamentul ne-a permis-o. De aici, traseul continuă în săpătură deschisă către următoarea stație, localizată la intersecția cu strada Eroilor, aici fiind și principala organizare de șantier a magistralei de metrou. Aici s-au propus a fi realizate exproprieri însemnate, dat fiind că de aici se vor lansa scuturile care vor realiza tunelurile pe sub pământ, pentru aprovizionarea acestuia cu bolțari fiind necesare suprafețe mari și pentru depozitarea temporară a excavațiilor. Sunt peste un milion de metri cubi de excavații care vor trebui depozitate temporar”, a arătat Ionel Oprea.

După stația Teilor, traseul continuă cu tuneluri subterane, pe sub colțul pădurii, unde normele impun realizarea unei centrale de ventilație și a unei evacuări de urgență. A treia stație din Florești este stația Copiilor, în proiectarea căreia s-a ținut cont și de viitoarele facilități care vor fi construite aici de Primăria Florești: Complexul sportiv Florești și Centrul Cultural Multifuncțional Florești. 


Următoarea porțiune a traseului este realizată într-o zonă mai sensibilă, în proiectarea acesteia experții apelând la cooperarea cu Ministerul Apărării Naționale, datorită importanței strategice a locației. Tunelurile continuă la o adâncime de peste 10 metri, impusă de Ministerul Apărării, până în zona viitorului Spital Regional de Urgență. Stația Sănătății va deservi viitorul centru medical, fiind realizată în așa fel încât să faciliteze accesul publicului în spital. Următoarea stație este amplasată în spatele Vivo, în zona foodcourt-ului, care deservește și cartierul Răzoare, pentru care este prevăzută și o pasarelă pietonală, dotată cu lifturi. Următoarele stații se află pe teritoriul administrativ al Clujului. Pe raza comunei Florești vor fi 5 stații, în lungime de 6,30 km. Acestea poartă numele de: Țara Moților, Teilor, Copiilor, Sănătății și Prieteniei. Costul proiectului este estimat la 10.112.816.297 lei, adică aproximativ 2 miliarde de euro.

Denumirile stațiilor au fost stabilite de proiectant împreună cu Primăria Cluj-Napoca și cu un consultant pe fonduri europene, astfel încât acestea să sune mai„prietenos”.


Expertul a subliniat faptul că va fi o linie de metrou ușor, cu o capacitate ceva mai redusă decât cea a metroului din București sau din Budapesta, este o linie așa cum sunt implementate în momentul de față în mai multe orașe din lume: Toulouse, Brescia, Torino. Este de asemenea o linie mai ieftină. Lungimea totală a liniei este de aproximativ 21 de kilometri, cu 19 stații și un depou. Durata de realizare totală este de 128 de luni, din care proiectare preliminară – 18 luni, procedurile de licitație – 14 luni, proiectare și execuție lucrări, inclusiv achiziție material rulant – 96 de luni.

Metroul va transporta circa 160.000 de pasageri pe zi în 2030, aproape la fel cât cea mai aglomerată linie din București, care duce 190.000 de călători pe zi. 

CITEȘTE ȘI:

LIVE TEXT. Studiul de fezabilitate pentru metrou, votat aproape în unanimitate de consilierii locali clujeni

abonare newsletter